DUCHOVNÍ UMĚNÍ A ZODPOVĚDNOST
Následující text, uveřejněný v
časopisu Ateliér 9/2005, je výsledkem diskuse mezi M.Trizuljakem a Vladimírem
Kokoliou, viz článek M.Trizuljaka NADĚJE (Ateliér
22/2003) a článek Vladimíra Kokolii DUCHOVNÍ
UMĚNÍ (Ateliér 4/2005)
Stať Vladimíra Kokolii (Ateliér,
4/2005, str.2) vnímám
jako pozvání k rozhovoru na téma, které se v různých podobách pravidelně vrací
na scénu. Je škoda, že se většina Kokoliova textu odvíjí v poloze paušalizující
karikatury („duchaři“, diskutující o superstrunách
a dvakrát zatlučené Lazarově rakvi, čarodějové, kteří chodí s psím chlupem na
rozcestí atd.). To neprospívá proklamované péči o úroveň rozpravy, mnohem
užitečnější by byla věcná argumentace ke zmíněným článkům.
Necítím však potřebu s autorem
nějak zvlášť polemizovat, protože se mi zdá, že některé věci vnímáme podobně.
Zdravý rozum a ucházející vztahy se sousedy jsou určitě lepší, než vizionářské
blouznění. Zcela jistě musíme respektovat zranitelnost některých pojmů a
zacházet s nimi nanejvýš opatrně. Také souhlasím s názorem, že si nikdo nemůže
nárokovat výjimečné postavení z titulu své víry (křesťanské, muslimské,
buddhistické anebo osobní, niterné, k žádné konfesi se nehlásící). Domnívám se,
že cílem Kokoliova textu je především upozornit na nedostatek sebekritičnosti a
jednostranné přehánění, případně na konjunkturální vypůjčování obsahů a
symbolik, které by domněle mohly uměleckou tvorbu vylepšit. To se však zdaleka
nemusí vztahovat jenom na „duchovnost“; protože ani spoléhání na „starou dobrou
vědu“ samo o sobě ještě nikoho z nás neučiní neomylným. Za zmínku stojí fenomén
absolutizace, jehož podstatou je, že někdo začne sám sebe ztotožňovat s
Pravdou a přisvojuje si právo potírat všechny ostatní jako „pobloudilé“. Děje
se to ve vědě, v náboženství, filozofii, politice i umění. Imunní není nikdo,
některé formy mohou být patologické, jiné jsou třeba jenom úsměvné.
Ludwig Wittgenstein, autor velké
lidské křehkosti a komplikovaného vývoje v osobním životě i v myšlení, nemůže
být tak úplně jednoduše použit jako argument k vyloučení některých témat z
diskuse1. Zkoumání myšlenkových a duchovních pohybů ve společnosti a
jejich inspiračního potenciálu musí být součástí standardní rozpravy. Jenom tak
je šance rozpoznat, co má rozumný relevantní obsah. Wittgensteinova
teze, že k přesnějšímu pochopení významu slov je nutné vzít do úvahy kontext
jejich použití (viz dílo Philosophische Untersuchungen, které bylo vydáno posmrtně v r. 1953), může také napomoci při
zkoumání tématu duchovního umění.
V dnešní situaci není snadné
hledat obecná rozlišovací kriteria a dohodnout se alespoň na základních souřadnicích
vzájemné komunikace. Výrazy
jako „duchovnost“ a „duchovní“ mohou u různých lidí vyvolat rozdílné představy,
zejména proto, že vnímání jejich původního obsahu (náboženská zkušenost, osobní
bytí), se posouvá směrem k abstraktním neživotným konstrukcím. Duchovní svět je
svět života a životních forem2. V kontextu náboženské výpovědi o světě je
„duchovnost“ vlastností živých osob a ne neživých předmětů či skutečností.
Duchovní život je úzce navázaný na oblast komunikace člověka s živým osobním
Bohem. Tato komunikace má své konkrétní formy, jako je například modlitba,
meditace, liturgie, cílené studium, ale je to především věc rozhodnutí, vůle,
rovnováhy intelektové a citové složky, vědomého neustálého nasměrování na dobro
a snahy žít v souladu s poznaným. Důkazem „duchovnosti“ nejsou paranormální
jevy, záhadná mluva, upadání do extáze, vznášení se ve vzduchu apod., ale je to
vždycky konkrétní projev zdravé a rozumné životní praxe, například již
zmíněné dobré vztahy se sousedy. K pochopení zákonitostí duchovního života je
naprosto nezbytná dobrá orientace v normálních úkolech praktického každodenního
života. Jako příklad mohu uvést příběh z autobiografické knihy kardinála Jeana
Marie Lustigera. V mládí chtěl vstoupit do kláštera a
možná očekával, že při prvním setkání s opatem se bude mluvit o hlubokých
duchovních pohnutkách. Dostal však do ruky velké zahradní nůžky a úkol ostříhat
živý plot. Co je duchovní, je konkrétní, stačí se podívat na některé
celosvětově uznávané osobnosti, jako například tibetský dalajláma, anebo papež
Jan Pavel II., Karol Wojtyla.
To neznamená, že by v duchovním životě neexistovaly mimořádné jevy, ale ve
vztahu k nim je vždy nutné rozlišování jejich původu, střízlivost a opatrné
zkoumání.
Vyobrazení:
Jan Římský - Archa
Zde přicházíme k odlišeni
pojmů „duchovní“ a „duchový“. Výraz „duchovní“ se týká náboženské zkušenosti, a
výraz „duchový“ se týká jednak většiny prastarých animistických kultů
(národních či kmenových), ale také spiritizmu, čili různých praktik „vyvolávání
duchů“. Příklon k duchařství, okultismu, magii a „manipulaci s energiemi“,
doprovázený přehnaným zájmem o paranormální jevy, se v postmoderní společnosti
objevuje poměrně často. Je to jeden z výrazů implicitní touhy po naplnění
života nějakým hlubším smyslem. Pokusy kontaktovat „svět duchů a mocností“, se
mnohdy bohužel konají bez rozlišování, zda je to pro dobro, nebo pro zlo. Často
to vyústí v přímý opak duchovního života, přičemž jedním z průvodních jevů je
odtržení od životní konkrétnosti, až po jednoznačně patologické projevy.
Propagace okultizmu, černé magie a neskrývaného satanizmu opravdu není nevinnou
hříčkou. Tyto jevy v současné kultuře existují a snaží se působit například na
mladé lidi, stačí občas se podívat na několik videoklipů ze světových a
domácích hitparád. Kdo se zajímá o mýtické mocnosti a síly, tak buďto
orientuje své (možná i zpočátku upřímné) snahy nesprávným směrem, anebo mu ani
tak nejde o duchovní hledání, ale o moc. Příběh o Faustovi je sice možné
brát jako uměleckou fikci, či romantickou legendu, ale je v něm zároveň
obsaženo vážné varování: experimenty s negativními světy jsou fatálně
nebezpečné a vedou nejenom k sebedestrukci, ale i
k vážnému narušení mezilidských vztahů, až po globální rozměry3.
V evropském kulturním kontextu
lze vystopovat, že pojem „duchovní“ má původ v životní praxi, navázané na
obsah křesťanské tradice (zde je pravděpodobně namístě dodat, že nejenom
křesťanské, i když v některých jiných kulturách a náboženských výpovědích se
možná tomuto výrazu rozumí jinak). Duchovní umění (ve smyslu náboženské
inspirace) ve světové kultuře jednoduše existuje a také v dnešní době se jím
mohou umělci vážně zabývat4. (Rád dávám Vláďovi Kokoliovi za pravdu,
že takoví tvůrci většinou sami o sobě neradi mluví a nemají potřebu stylizovat
se do kategorie „duchovních umělců“.) Do hry vstupují i další okruhy, například
vlivy velkých východních náboženství a osobní intuitivní hledání. Ke všem
podobným cestám je možné přistupovat soustředěně a zodpovědně, ale objevují se
i výstřednosti, pseudonáboženské výpovědi, povrchní pózy a šarlatánství. Výše
popsané jevy se reálně promítají do lidské společnosti, včetně umění, nelze je
však bez rozlišení navzájem slučovat, protože každý z nich má jinou váhu a jiné
důsledky. Vzhledem k riziku nejednoznačných výkladů bych při hodnocení aktuálně
vznikající tvorby navrhoval používat pojem „duchovní umění“ s velkou opatrností
(nejde ani tak o to, že by skutečné duchovní umění neexistovalo, ale spíše o
to, že se podobné pojmenování někdy používá nemístně). Vhodnější a přesnější by
bylo mluvit o různých zdrojích inspirace, mezi nimi i o podnětech z duchovní
oblasti, ovšem za předpokladu rozlišování, s dostatkem prostoru pro analytický
přístup.
Vyobrazení:
Petr Štěpán - „Andělé v branách města“
Dlužno ještě
dodat, že pojem „duchovní“ lze do určité míry vnímat také v souvislosti, která
nemusí být explicitně náboženská. Mám na mysli jeho užití v kulturním smyslu. Svět
lidského ducha zahrnuje mentální energii, vůli, intelekt, vznik a používání
jazyka až po formulaci složitých abstraktních pojmů, přemýšlení, vědu,
filozofii, umění, schopnost rozlišování a rozhodování, schopnost budovat
sociální vztahy, atd. „Lidský duch“ dokáže za pomoci supervýkonných
teleskopů fyzicky dohlédnout téměř až na okraj vesmíru. Ve světě lidského ducha
můžeme zcela klidně a legitimně mluvit o inspiraci, intuici, podvědomí,
pochopení hlubších souvislostí, aniž by kdo koho podezíral, že to přehání s
nějakým „duchařstvím“. V takto definovaném kontextu vnímáme umění jako jeden z
výrazů pohybu ve světě lidského ducha. Pak je samozřejmě zbytečné a nesmyslné
přidávat další ozvláštňující, „duchovnost“ zdůrazňující přívlastky. Zpětně nám
to možná pomůže zpřesnit chápání výrazu „duchovní“, v návratu k původnímu
náboženskému smyslu jeho používání. (V tomto odstavci záměrně ponechávám
stranou všechny ty formálně-definiční sváry filozofů, antropologů, psychologů a
dalších o tom, co to vlastně ten „lidský duch“ je).
Připomenu projekt Petra Nedomy
s názvem „Hořící keř“, výstavu „Znak a světlo“, kterou připravil Ivo Binder (obojí ze
začátku 90.let 20. stol.), vídeňskou výstavu Marca Chagalla5,
současnou expozici Aléna Diviše v pražském Rudolfinu,
či kroměřížský mezinárodní festival Forfest, který se už dvě desetiletí velice
seriozně zabývá duchovními inspiracemi v hudbě a výtvarném umění. Uvedené
příklady svojí rozdílností, doufám, dostatečně ukazují, že ani není možné
vytvářet umělé elitní „duchovní“ skupiny. O nějakém „boji za jedině správné
duchovní umění“ (viz článek V.Kokolii) nemůže být ani řeč.
Umění je především kvalitní
anebo nekvalitní, vnímá, či ignoruje civilizační proudy své doby, klouže po
povrchu anebo jde na podstatu věci. Inspirace nepochybně může - a také
nemusí - být duchovní, ale samo dílo je viditelnou materiální formou s
vlastními zákonitostmi. Nemá smysl přetěžovat uměleckou tvorbu „duchovní
samochválou“, mnohem lepší je střízlivá každodenní práce. Člověk při ní tak
jako tak musí brát v potaz pravdivost, hledání krásy a rozlišování mezi dobrým
a zlým, správným a nesprávným. Nakreslení jedné přesně vystihující čáry,
nanesení barevné plochy, či použití přesného slova v náležitých souvislostech,
to nejsou indiferentní úkony, ale zodpovědná činnost, jíž nechybí etický
rozměr. Umění je vnitřně propojeno se světem duchovního hledání a s přemýšlením
o smyslu existence; a už nejednou v historii prokázalo schopnost ovlivnit běh
věcí tohoto světa.
Reprodukce:
Tomáš Rossí - „Obraz“
Na závěr bych rád uvedl příklad
díla, které má hlubokou myšlenku a strhující humanistický obsah. Mám na mysli
památník Yad Va Shem6
v Jeruzalémě, zejména pavilon, který připomíná životy dětí, zmařené v
nacistických koncentrácích. Vstupte dovnitř a ocitnete se v tajemném prostoru
tmy, v níž se vznáší nesčetné množství mihotavých světel. Odněkud z dálky
slyšíte tichý táhlý zpěv. Mužské a ženské hlasy vyslovují jména dětí, jejich
věk a název země, z níž pocházely. Zažijete tam pocit odhmotnění, jako byste se
vznášeli a nebyli schopní ovlivnit svůj pohyb vůlí. Vše je založeno na prosté
konstrukci ve tvaru mnohostěnného hranolu obloženého tmavými skly, jimiž se
znásobují průsvity a odrazy světla několika málo svící. Výsledkem je mimořádná
působivost celku. Ve vzduchu visí strašlivá otázka PROČ se to všechno
muselo stát, ale také záchvěv naděje: jména dětí jsou vložena do ruky Někoho,
kdo zná odpověď na všechny hrůzy a absurdity, které jsme my lidé napáchali.
Různé myšlenkové, filozofické a
duchovní koncepty nelze rozvíjet bez vazby na zodpovědnost. (O nastolování
chladných neosobních konceptů a o jejich důsledcích jsem psal v kritizovaném
článku před dvěmi léty). Jsem přesvědčen o tom, že je potřebné hledat konkrétní
lidský obsah7, jak v tvorbě, tak v diskusích o umění. Tím „lidským“
nemyslím ani tak přímou popisnou figuraci, spíše vnitřní náboj tvorby – klidně
to může být meditativní ponor při pohledu na kliku u dveří, anebo „vnitřní
krajina“. Harmonickou složkou takového obsahu je i duchovní svět, který si
nenárokuje nadřazené postavení a sehrává integrující roli ve službě lidskosti.
© Marek Trizuljak
(Uveřejněno v
časopisu Ateliér č. 9/2005, jako reakce na článek Vladimíra Kokolii „Duchovní
umění“, Ateliér 4/2005.)
Stať
Vladimíra Kokolii ke stažení zde: Duchovní
umění
_______________________________________________________________________
1 Ludwig Wittgenstein (1889 - 1951), se zabýval logickou metodu
jazyka, založeného na atomicky přesných, jednoznačných slovech a vyjádřeních.
Kvůli tomu odložil stranou všechny složité a nesnadno uchopitelné pojmy. V
pozdějším vývoji se snažil vlastní názory revidovat a formuloval tezi, že
význam slov je určen až kontextem jejich použití. Zavedl také pojem „jazykových
her“, jako souhrnu pravidel užívání řeči v rámci určitého myšlenkového či
kulturního okruhu.
2 Pro pochopení
slov jako duchovní, duchovnost, duchovno, spiritualita, spirituálnost, a také
pro pochopení rozdílů mezi nimi, by bylo nutné udělat dostatečně hluboký exkurs
alespoň do filozofických, teologických a sémantických studií ve věci významu a
obsahu slova duch - spiritus.
3 (Viz např.
Hitler a nacizmus – málo se ví o tom, že špičky SS byly sektou, která se
pravidelně scházela, aby vzývala temné síly. Měli k tomu účelu zřízené kultovní
prostory, atd. V archivech americké armády jsou uloženy dokumenty a svědectví o
těchto skutečnostech).
4 Například významná realizace sochaře Otmara
Olivy, mobiliář kaple Redemptoris Mater ve Vatikánu
(dokončeno v r.1999).
5 „Marc Chagall a biblické příběhy“,
Albertina, Vídeň, do konce března 2005.
6 Název Yad Va Shem
by se dal (velmi opatrně) přeložit jako Jména vložená do Ruky.
7 Mezi mnoha
možnými příklady lze zmínit projekty Jiřího Sozanského
z poválečného Sarajeva (1993 – 96),
britsko-francouzsko-švýcarský film „Himalájská karavana“ (1999), či
knihu Pavla Florenského „Nezapomeňte na mne - Dopisy
z gulagu“, (v italském originálu „Non
dimenticatemi“, vyd. Mondadori,
Milano, 2000).