Duchovní umění
Umění a
duchovnost, duchovní umění - nezní to
báječně? Duchovní umění je jistě
něco lepšího než to ostatní, neduchovní.
Jestli budu dělat umění, tak určitě duchovní.
Co k tomu potřebuju: především
se přihlásit ke slovníku. Slova jako intuice,
spontánnost, energie, velký obrat, symetrie, Bůh,
dostředivost, matka Země, dračí žíly, tao, nový věk, podstata, poznání,
singularita, šamanismus, čakry. A
jiná slova musí být uvržena do stoupy:
racionální, vědecký, analytický. Jinak pro to
nemusím dělat nic, můžu si malovat, co chci, i když
mi přece jen prospěje, budou-li moje věci
připomínat mandaly, východní ornamenty,
automatické či mediumní kresby
nebo nejlíp rovnou symboly známé z duchovních nauk.
Co za to
získám? Budu patřit mezi „lepší
lidi", s právem blahosklonného vyjádření
se prakticky k čemukoliv. Hezky si popovídám se sobě
rovnými. Náš rozhovor se změní v soutěž,
kdo je duchovnější, tj. kdo vidi více hlubinných
souvislostí. Připomíná to hovory o UFO, kdy byl za
hlupáka ten, kdo přiznal, že UFO nikdy neviděl. V
konverzaci o velké jednotě všeho máme navíc
definovaného nepřítele, jímž je starý
sucharský způsob uvažování. Je nutno ho
zavrhnout. Díky duchovnímu slovníku už v
zásadě vím všechno na světě, nová
fakta to jen potvrzují. Dvanáctirozměrný
vesmír? Ano, vím o něm dávno, vždyť
dvanáctka je popisována ve starých naukách. Superstruny? Podívejte se tady na ty moje kresby
obouruč, věděl jsem o nich už v roce 1985.
Příslušnost k duchařům se
mi bude hodit i prakticky, mám naději, že se
zúčastním nějaké výstavy nebo akce se
zaměřením na spirituální aspekt
umění.
Proč tam už
dávno nejsem? Ale vždyť k nim taky patřím!
Přinejmenším věřím, ze na tom nejsem
úplně beznadějně. Názvy vystav
Léčivé obrazy, Energie, Vidění, Uprostřed
pole aj., doufám, jasně naznačují duchovní
závažnost mého usilování. Věnuji se
více než 15 let taiji,
tradičnímu čínskému cvičení, k
němuž podle mnohých patří též
práce s energií. Řízením osudu moji dva
učitelé patří k absolutní špičce
autentického taiji. Mám do mrtě
vypracovanou metodiku přenosu síly do
štětce, jejíž základy jsem vyučoval na
brněnské fakultě.
Při
malování se cítívám i zvláštně. Mé
obrazy mohou byt vnímány jako duchovní výrony
mentálních krajin, při kterých dosahuji vhledu do
podstaty. Už v 80., ale vlastně už i po polovině 70. let
jsem se soustředil na výzkum vidění, a neznaje tvorbu a
východiska Karla Malicha, ocitl jsem se na
obdobné platformě spatřování vizí v
ordinérní realitě. V kresbách jsem zase
vyjádřil nesčetné podoby samsary
utrpení. 0 desce E kdysi napsal Pepa Vlček, že probít
se přes ni je cesta k osvícení, a nemyslel to ironicky.
Kazím rozjeté mejdany položením několika
základních filozofických otázek. Dva či tri
kolegové z AVU mě při veřejných diskusích
nebo při mé habilitaci bůhvíproč vinili z image východního guru. Mívám
telefonáty někdy i zcela neznámých lidí,
kteří se spoléhají na to, že jsem
léčitel. Mám obavu, že si to myslí i má
lékařka. Je mi to všechno vlastně úplně
jedno. Jsem tedy podle všeho hotový avatar. Doufám jen,
že i tento článek bude chápán jako
klasický čchanový kóan, a jen doloží, jakého
uvolnění jsem dosáhl.
Ale možná tak
chápán nebude a jenom ty, kterých se týká,
po právu naštve. (Ano,
naštvat se dokáže i duchovní jedinec.) Píšu to
totiž jen proto, abych
vám - respektive nám - kolegové, navrhl: vybodněme se
na to. Dejme si předsevzetí, že to sprosté slovo
duchovnost vyřadíme ze slovníku. A že ani
další, jen zdánlivě neškodná a
pěkná slova: vnitřní, energetický, podstata apod. nebudeme
používat jako zaručené trumfy k uzemnění
publika. Vraťme těm křehkým termínům z
duchovní či filozofické oblasti jejich riskantnost a
napadnutelnost. Přestaňme se také tvářit, že
máme pochopení pro ty chudáky, kteří nejsou tak
duchovně
zaměření jako my. Třeba mají něco
jiného, lepšího - proč by mela byt meditace
lepší než koupel ve vaně, uctívání
mistra lepší než ucházející vztahy se
sousedy, zázračno lepší
než cesta na autobus?
Zkusme překonat
euforii nad zprávami, že špičkový americký
vědec (kdysi to býval ruský, ale to je pryč)
dokázal existenci
nějakých energií, podzemních emanací,
psychických částic nebo Lazarovy dvakrát
zatlučené rakve. Jenom tím prozrazujeme, že jsme ve
skutečnosti trapně závislí na tom, co nám
dovolí věřit právě ta pitomá fyzika. Ani
řádná křesťanská víra nám na
poli umění (a možná ani na jiných polích)
nic nezaručuje, ten podivný boží dar tvorby
může klidně obdržet hříšník
stejně jako neznaboh. Nechme tajemství tajemstvím, nebo
dopadneme jako surrealisti, kteří tak dlouho vynášeli
věci z freudovských hlubin na povrch, až vytvořili
bezvadnou metodu, jak učinit hluboké věci povrchními.
A tady s hlubokými
(případně s vysokými) věcmi nepochybně
zacházíme. To pochopitelně přitahuje velkou
škálu zájemců, od pozérů po
sugestibilní jedince, a jistě taky ty, kteří budou
povoláni - ale ti o tom nebudou sladce žvanit. Mám na to
příklad: někdo je přitahován
čarodějnickými praktikami, přitahuje ho na tom tajemné
zacházení se silami. Když se ale stane
regulérním čarodějem, tak chodí na
půlnoční rozcestí s psím chlupem a nevímčímještě jako do
továrny. Proto, když někoho zajímají
bílé řízy, vznešené pokyny,
záhadná slova a duchovně zatížené
termíny, mimoděk na sebe prozrazuje, že si na
spirituální svět myslí jako na neškodnou
pohádkovou alternativu k obyčejnému životu.
Podobně ornamentálně někdo uvažuje o
umění, a je to opět „něco
lepšího", svět ušlechtilých kulturních
tvůrců a souznějících
diváků. Když se obé prolne do „duchovního
umění", nemá to chybu.
Já ale tady nepolemizuju s těmi, kteří tak
kýčově ve své prostoduchosti
smýšlejí, může to mít i své kouzlo,
není jim pomoci, uvádějí se nakonec do
patřičných rovin sami. Nýbrž polemizuju
se svými blízkými, kteří v loňském
roce publikovali texty obhajující duchovní aspekt v
umění. To nejsou žádní naivní či pověrčiví
nešťastníci, jsou to erudovaní dospělí
lidé, a u nich bych očekával vyšší
rezistenci vůči zakuklenému blábolu. Ukazují
příklon k pompéznímu žargonu new age (například Jirka Zemánek v katalogu
Ejhle světlo, viz At. č. 2, 5/04),
bojují za jedině správné duchovní
umění (Marek Trizuljak a Václav Vaculovič v
článcích - viz At. č. 22/03),
nebo trpně předkládají novou ideologii (Dana Puchnarová
- rovněž At. č.
22/04). Na konkrétní reakce k jejich článkům si
zde nedělám místo (ale nebráním se jim, kdyby
k tomu vznikla diskuse), nejde mi konkrétně o tyto
jmenované, ale o celkový trend rozpravy o výtvarném
umění, který by při silnějším
rozvinutí „duchovna" začal, obávám se,
odporně zapáchat. Tak ještě jednou: važme svůj
jazyk, řiďme se prosím raději oním (možná
taky už profláknutým) wittgensteinovským:
o čem se nedá mluvit, o tom se musí mlčet.
© Vladimír Kokolia
(Ateliér 4/2005)
Vyobrazení v textu: © Vladimír Kokolia 1 - Klestí (2004) , 2 -
„Arkáda“ (2003) , 3 - „Zadní les“ (2005)