O  NADĚJI

 

Několik poznámek k tématu „Spirituální proudy v současném umění“,

na pozadí kulturního a společenského panoramatu dnešní doby.

(Psáno pro kolokvium na festivalu Forfest 2003 v Kroměříži, publikováno v časopisu Ateliér 22/2003)

 

 

V první polovině 90. let 20. století jsem měl možnost zúčastnit se dění kolem přípravy a průběhu několika výtvarných symposií ve Šternberku u Olomouce. Tato umělecká setkání se odehrávala převážně v objektu bývalého augustiniánského kláštera, v prostředí, které bylo navzdory vážné devastaci stále naplněné výrazně produchovnělou atmosférou. Šternberský klášter se tehdy na několik let stal středobodem zajímavého kulturního dění, přitahujícím umělce z mnoha zemí.

 

V souvislosti s přemítáním nad myšlenkovými a duchovními pohyby v současném umění bych rád popsal něco ze svých osobních pozorování a zkušeností. Pro mnohé z účastníků šternberských symposií byla charakteristická tendence k jakési „spirituálnosti“, či alespoň směřování k určité tajemné dimenzi bytí. Byli zde například zastánci různých východních náboženských směrů a jejich občas trochu výstředních kombinací. Práce na symposiu byla často provázena naivními i poučenými pokusy o magii a okultismus, společně s nabídkou starých či nových mýtů a mystérií. Některé instalace navozovaly tajemnou atmosféru, připomínající kultovní místa prehistorických civilizací, anebo pohanské svatyně, jaké lze nalézt v podzemí na různých místech v Itálii. Jedna švýcarská malířka byla vyznavačkou duchovní síly, ukryté ve stromech, jiná se snažila svými tanečními projevy a způsobem malby navodit vesmírnou symetrii. Italský sochař Calogero Condello zveřejnil příběh o tom, že se mu zjevila jakási záhadná černá bytost z vesmírných hlubin a zdůraznil, že vše, co teď tvoří, je inspirováno tímto setkáním. Z Kanady přijela v létech 1994 a 1995 početná skupina mladých umělců, za jejichž ideového vůdce se pasoval spisovatel Matthew Remski, který za tím účelem sepsal programový manifest. Jeho jádrem byla proklamace záměru „definitivně odejmout těmto místům jejich duchovní podstatu“. Z určitého pohledu to vypadalo jako projev nezralosti, podtržené siláckými gesty. Ale mnozí z těchto autorů pracovali dosti cílevědomě a vytvořili působivé, výtvarně dotažené prostorové realizace a objekty, které viditelně vyzařovaly cosi negativního a vyvolávaly nepříjemný pocit úzkosti. Do celkového obrazu pozoruhodně zapadají vystoupení ruského Do-těatru a pardubické skupiny Jumping Hamada. Představení ruského souboru bylo poznamenáno tíživým smutkem a osudovou beznadějí. Postavy se vynořovaly ze tmy a zase v ní mizely v chaoticky krouživém pohybu; některé sekvence vrcholily demolicí, vzduchem létaly židle a různé další předměty. Pardubické seskupení předvedlo čitelnou parafrázi na rituální tance démonů, jaké známe z východoasijských kultur. Výsledkem těchto snah ovšem nebylo předem ohlašované „definitivní odstranění“ křesťanských duchovních kořenů kláštera. Lze se oprávněně domnívat, že umění ani takovou moc nemá. Zato se ale podařilo něco zcela jiného. Společně s dalšími okolnostmi právě toto dění do značné míry přispělo ke kompromitaci šternberských symposií, jak před veřejností, tak i ve vztahu k podstatným příznivcům a sponzorům. Za Kanaďany začali také do kláštera chodit někteří místní mladí lidé na alkoholové a drogové dýchánky. Party s tendencí k drogám a asociálnímu chování se později do kláštera opakovaně vlámaly a jejich devastační působení bylo takové, že bylo nutné objekt na několik let velice striktně uzavřít. Strom se pozná podle ovoce. Negativní program sotva může vést k něčemu jinému, než k destrukci a narušení vztahů.

 

Ve Šternberku ale byla také vytvořena řada významných artefaktů, srovnatelných svojí kvalitou s výtvarným děním v okolním světě. Mohl bych jmenovat například mnohovrstevnou akční instalaci, kterou vytvořil německý výtvarník Gerhard Schonsee, anebo práce slovenské výtvarnice Michaely Klimanové s hluboce promyšleným duchovním konceptem. Šternberský klášter není nějakým výjimečným místem, kde se náhodou a ojediněle kumulovaly podobné projevy dnešního umění. Spíše jde o určitý průřez, který do určité míry vypovídá o tom, co všechno se promítá do duchovních a myšlenkových obzorů naší kultury. Také na jiných místech a během různých dalších uměleckých aktivit jsem měl možnost setkat se s analogickou situací, doprovázenou různými formami hledání duchovního či náboženského smyslu. Celek snad lze přirovnat k určitému světovému hypermarketu, kde je široká nabídka různých kulturních fenoménů, náboženských tradic a myšlenek. Ale pulty tohoto tržiště jsou zaplněny záplavou produktů rychlé spotřeby. Věci výjimečné, skutečně kvalitní, tam najdete jenom za cenu nepřeberného úsilí. Druhou tváří hypermarketu je bludiště. Chybí opravdová vůle k nadhledu, k pochopení, co je skutečně dobré a kudy vede cesta ven.

 

 

Člověk, který není osobnostně zralý a nemá základní orientaci v hodnotách, je nesmírně snadno manipulovatelný. Je obírán o kriteria rozlišení, dobro a zlo údajně neexistuje; zdánlivě mu zůstává jenom cesta vlastního osobního požitku, viděného v krátké perspektivě několika nejbližších okamžiků. Lidé jsou vedeni k tomu, aby uvěřili, že právě takto jsou neomezeně svobodní a plně sebe-realizující. Průvodním jevem je nárůst subjektivismu a egocentrismu, což vede k různým bizarnostem v nahlížení světa a k postupné vzájemné izolaci jednotlivců a skupin. Ale společnost, složená z atomizovaných a dezorientovaných jedinců, je vážně ohrožena novými druhy manipulace. Na výstavě Documenta 2002 v německém Kasselu bylo možné pozorovat příznaky tohoto jevu. Především byla tato přehlídka nápadně uniformní v prezentovaných uměleckých projevech[1]. (Velice podobná byla situace na Bienále 2003 v Benátkách). Vytrácí se nezávazně pestrobarevný princip anything goes[2] poslední čtvrtiny 20. století. Můžeme vytušit posun v současné kultuře, její postupnou totalizaci. Viditelněji se projevuje diktát poměrně malé skupiny určovatelů idejí. Kurátoři a galeristé stále více předepisují, co mají výtvarníci dělat a jakým tématům se mají věnovat. „Jméno“ je produktem; vyvolení autoři se převážně rekrutují ze začínajících umělců, kteří ještě nemají vlastní vyzrálý umělecký názor a jsou ochotni na tuto hru přistoupit. Co je ovšem na Documentě č. XI. pozitivní, je pokus formulovat nové cesty pro umění. Její umělecký ředitel, Okwui Enwezor, původem z Afriky, razí myšlenku propojení se světem politiky. Výrazně politická a sociální témata preferovala také hlavní kurátorka stejnojmenné přehlídky z roku 1997, Francouzka Catherine David. Nelze ale přehlédnout některá vážná rizika. Hrozí například uvržení světa umění do duplicitní role ve vztahu vůči hromadným sdělovacím prostředkům, včetně honby za superzprávami, zejména těmi katastrofickými. Také téma politizace umění je velice ožehavé. Lidé z bývalých komunistických zemí vědí o tom své. Na druhé straně, určitá radikalizace světa kultury, akcelerace zájmu o politická témata, je nepřehlédnutelnou realitou. To upozorňuje umělce na skutečnost, že bytostně a zcela nezbytně potřebují žít v hlubokém spojení se světem nejzákladnějších lidských tužeb a očekávání. Klára Lubichová[3] definuje politiku jako lásku par excellence, jako tu nejpodstatnější službu lidskému společenství při hledaní odpovědí na závažné problémy a při řešení tisíce konkrétních každodenních věcí takovým způsobem, aby co největší počet lidí měl důstojné podmínky k životu. Ve stejných intencích můžeme také umění definovat jako „službu služeb“, službu tomu, aby byla znovu objevena a postavena do středu zájmu krása, aby se člověku znovu otevřely brány naděje.

 

Kriteria rozlišování a hledání cesty.

Umění v sobě ukrývá silný rozměr hledání smyslu a směru. Tvůrčí lidé i dnes, tak jako v nejrůznějších předchozích dobách, hledají cesty kupředu, snaží se dotáhnout své dílo až k určitému, smyslem naplněnému poselství. Umělci intuitivně cítí, když něco není v pořádku, když je narušena harmonie a do života se vkrádá ošklivost. Už po mnoho desetiletí se pravidelně objevují pokusy veřejně předvádět různá symbolická a prorocká gesta. (Např. Joseph Beyus, kráčející s metlou po dálnici, či Yves Klein, který několikrát opakoval performance se skokem do temnoty; vzpomeňme manifesty různých avantgard atd.) Mnohé z toho, co se v kultuře děje, je voláním na poplach; umění je v lidském společenství jednou velice citlivou signální soustavou. Bohužel, tento podstatný hlas umění je často opomíjen, anebo je přehlušen cirkusovým povykem. Zato jiným „hlasům“ se věnuje až přemíra pozornosti.  V módě jsou chmurné čarodějské předpovědi. Svět médií, což je jakási zploštělá esence různých popudů a hnutí mysli v naší kultuře, se chová jakoby si toužebně přál, aby se už-už začaly dít nějaké „pořádné“ katastrofy. Stačí připomenout, co všechno se v novinách napsalo kolem očekávaného kolapsu počítačových sítí na přelomu tisíciletí; kolik apokalyptických spekulací se objevilo v souvislosti s některými astronomickými úkazy, anebo s jakým fatalismem se mluví a píše o (prý neodvratné) „válce civilizací“. Ve filmu Král Oidipus[4] delfská věštkyně oznamuje hrdinovi jeho strašlivý nezvratný osud se zlomyslným výsměchem. Ale umění se nemůže zastavit u ponurých věšteb. Také je nepřijatelné a morálně neobhajitelné, aby byla jenom tak, bez úcty a ostychu, denuncována lidská bída, nezřídka s nadřazeným sarkastickým postojem. Vzpomeňme nedávnou „uměleckou“ akci s fiktivním obchodním domem ČESKÝ SEN, která vyzněla jako posměch vůči lidem, kteří na reklamní kampaň naletěli. Pozdější vysvětlování autorů tohoto projektu „jak to vlastně mysleli“ nezní úplně přesvědčivě. Lze určitě pochopit a přijmout, že dotyční umělci chtěli poukázat na to, jak se velká masa národa nechá bez soudnosti manipulovat reklamou a vidinou konzumního ráje; pozitivní je ochota autorů k veřejné reflexi, a také fakt, že si takto opravdu na vlastní kůži ověřili, že s lidmi a jejich slabostmi si nelze happeningově pohrávat bez zodpovědnosti a bez důsledků.

Mrazivá důslednost proklamativního uměleckého gesta byla nedávno k vidění na jedné výstavě v Berlíně. Cílem akce údajně bylo manifestovat myšlenku, že „nejdokonalejším činem v umění je sebevražda“. V proskleném atriu ležely naturalistické figuríny mrtvých lidí a jednoho dne k nim přibyla postava samotné autorky díla, která skočila z výšky dovnitř. Předem sepsala poselství na zdůvodnění svého činu; její skok prý byl také natočen na video. Z hloubi srdce doufám, že šlo jenom o mystifikaci, že autorka se doopravdy nezabila. Ale i tak, i kdyby to byl jenom virtuální projekt, je to zvrácená vize, naskrz totalitní a cynická. Děsím se toho, že by se jí někdo další mohl nechat inspirovat[5]. Možná to měl být určitý „prorocký čin“. Když se ze světa umění vymýtí duchovní kořeny, když rezignujeme na hledání pravdy a krásy, zůstane jenom bludný kruh spekulativních idejí a neustále stupňovaných zoufalých výkřiků. Hodně to připomíná filosofa Diogena[6], známou pověst o jeho veřejné sebevraždě zadržením dechu, na důkaz síly vlastního učení. Kam to ale vede? Kde jsou Diogenovi žáci, jaký přínos měla jeho filosofie a jaké cesty otevřela pro lidstvo? Diogenes byl radikálním zastáncem kynické školy, která hlásala životní styl, oproštěný od hmotných potřeb, ale zároveň také bez náboženství a bez kultury(!). Podobné filosofické systémy berou člověku všechno, nemůže užívat hmotná dobra, je okraden o naději a vytržen z kulturní kontinuity. Souvislost mezi kynismem a cynismem není až tak úplně náhodná. Diogenes se prý setkal s Alexandrem Makedonským, který jej obdivoval. Učení, jehož posledním argumentem je smrt, požadavek odříkání a obětí bez duchovního smyslu, je odjakživa základem všech totalitních ideologií a oblíbeným nástrojem diktátorů se světovládnými choutkami. Pseudo-proroctví, které si zakládá na omračujících gestech, na pocitu výlučnosti, na hrátky s lidmi a jejich osudy, je mrtvé a smrtonosné. Není schopné vidět skutečnou budoucnost člověka a neví nic o naději.

 

Co lze v umění definovat jako skutečně duchovní?

Může základ spočívat v chladných konceptech, tajných naukách pro vyvolené, mýtických neosobních kánonech, anebo v různých pokusech o domnělé či faktické manipulace s duchovými světy a veličinami? K hledání odpovědi by možná mohl přispět příklad italského malíře Giotta, který způsobil průlom ve výtvarném umění své doby a otevřel mu nové životodárné cesty. Giotto přinesl novou objevnou formu a zcela nové náměty. Byl první, kdo začal v rozsáhlé míře zobrazovat prosté lidi; dokázal vyjádřit lidské a duchovní drama zobrazovaných dějů a zachytit strhující citovost zúčastněných postav. Tento umělec pak měl ještě jednu pozoruhodnou schopnost. Na mnoha místech, kde se zdržel nějakou dobu kvůli uměleckým zakázkám, založil silnou malířskou školu, která byla po jeho odchodu schopná rozvíjet kvalitní samostatnou tvorbu. Zdá se, že  Giotto musel mít v sobě neuvěřitelný náboj vztahu k lidem, schopnost přiblížit se k nim a velkodušně jim předat ze svého umění všechno co jen mohl, beze strachu z konkurence, bez žárlivého střežení nějakých vlastních profesních tajemství. Kde jsou kořeny takových lidských postojů a tak silné tvůrčí inspirace? Je známé, že Giotto byl výrazně ovlivněn františkánským hnutím. To byl mimořádně silný duchovní proud, který znovu zdůraznil vroucí lidskost a vyzvedl výsostnou hodnotu každého člověka, i toho nejchudšího a nejníže postaveného, a tak reálně posunul kupředu vývoj lidské civilizace. Kořeny evropského humanismu nejsou ani tak u renesančních filosofů, ale mnohem spíše u takových osobností jako František z Assisi.  (Vyobrazení: Eva Trizuljaková - Pastely z cyklu „Vidění sv. Jana, Nová nebesa a nová země“)

 

Kritériem rozlišení pravé duchovnosti a skutečného proroctví je naděje, otevření nové cesty do budoucna, založené na pozitivním a milosrdném pohledu na člověka. Je to cesta života, cesta živého člověka a jeho vztahů. Zdá se, že dnešní doba je plná očekávání; naléhavě potřebujeme najít způsob jak čelit novým totalitním hrozbám a válečnickým choutkám, jak otevřít průchod k řešení chronických nenávistných konfliktů, jak překonat nadutou aroganci jedné části světa, která soustředila ve svých rukou téměř veškerou ekonomickou, politickou a kulturní moc. Je naprosto zřejmé, že řešení nemohou přinést nějaké abstraktní myšlenkové systémy či ideje. Půda je připravená na plné projevení obnovných proudů, jejichž nositeli budou lidé, kteří ve svém počínání vážně počítají s živým, osobním Bohem. Potřebujeme objevit cesty bratrství a usmíření, cesty dialogu mezi velkými světovými náboženstvími a kulturami, novou rovnováhu mezi rozdílnými civilizačními okruhy; cesty úplně nových vztahů mezi lidmi různých národů, životních podmínek a postavení. Zkoumání příkladů z minulosti a mnohé z toho, co se děje v dnešní kultuře, mne přesvědčuje o tom, že umění nezůstane stranou tohoto pohybu a přinese svůj podstatný a nezastupitelný díl.

 

© Marek Trizuljak

 

(Publikováno ve sborníku festivalu Forfest 2003 a v časopisu Ateliér, 22/2003. Článek byl jedním z impulzů, vedoucích k napsání stati Vladimíra Kokolii „Duchovní umění“, která byla uveřejněna v časopisu Ateliér 4/2005, str. 2. Viz:  Duchovní umění )

 

Vyobrazení v článku:  č. 1 - 6  ilustrativní záběry ze symposií ve Šternberku v létech 1993, 94 a 95, (fotografie Marek Trizuljak), č. 7  dvojice pastelů Evy Trizuljakové

 



[1] Převažují zejména projekce z filmových, magnetických a digitálních nosičů a naturalistické transfery z bazálních sfér lidského soukromí.

[2] Všechno je dovoleno, všechno je možné, cokoliv platí.

[3] Chiara Lubich, původem z Itálie, významná osobnost křesťanského světa, zakladatelka celosvětově rozšířeného duchovního hnutí Dílo Mariino – Hnutí fokoláre, uznávaná protagonistka světového mezináboženského dialogu, nositelka mnoha mezinárodních ocenění.

[4] Film EDIPO RE, jehož autorem je italský režisér Pier Paolo Pasolini.

[5] Například tak, jako to v 19. století udělali někteří mladí lidé po přečtení knihy „Utrpení mladého Werthera“.

[6]  Diogenes ze Sinópy, cca 400-323 př.Kr.