RIMINI -
SVĚTLO A BARVA
Klikněte na fotografii
nahoře: Fotografický cyklus Rimini - Světlo a barva
Člověk potřebuje,
ze své vnitřní podstaty vyžaduje a má právo na kvalitně utvářené
prostředí pro život také ve smyslu barevné harmonie. Šedivý a bezbarvý
svět, stejně tak jako bezbřehé chaotické plýtvání
křiklavými barvami, zjevuje ztrátu kulturních kořenů. A naopak, schopnost volby správných barev a jejich
dobře uspořádaná harmonie je znamením solidní orientace v základních
hodnotách a jejich řádu.
Na jaře roku 2000, na začátku práce na studii
barevnosti města Rimini, jsme si brzy uvědomili, že kromě
zkoumání samotného fenoménu barevnosti města je potřebné prostudovat,
anebo přinejmenším vzít důkladně v úvahu různé
skutečnosti, jako historii města a okolního regionu, uplatnění
barevnosti v architektuře během různých historických období,
místní umělecké, kulturní a duchovní bohatství, materiální a
inspirační zdroje přírody, současný stav vnímání a používání
barev v návaznosti na aktuální životní styl, rozvoj technologií produkce barev
a nátěrových materiálů v kvalitách a množstvích, jaká nebyla nikdy v
předchozích dobách dosažitelná, současnou teorii barev, účinek
barevnosti na základní životní pocit lidí, nové intuice v oblasti duchovního
významu barev, uměleckou zkušenost a specificky malířské vnímání
barvy a barevné harmonie. Na pozadí těchto realit a po dvouleté práci na
projektu, který byl realizován za pomoci a organizační podpory kulturního
sdružení La Ginestra, můžeme předložit následující studii, jako
pozoruhodný příběh barev, světla a atmosféry města Rimini.
1/ BARVA V ARCHITEKTUŘE
Vlevo : Kombinované zdivo kláštera Sant’Igne ve vnitrozemí (13.
stol.), vápenec ze San Marina, říční kámen a různorodé cihly.
Uprostřed a vpravo: Detaily vnější výzdoby riminského dómu, barevné
kombinace sanmarinského kamene s růžovým veronským vápencem a sytě
zeleným mramorem.
Základem typické barevnosti města je škála přírodních
odstínů, které vycházejí z dostupných zdrojů blízkého okolí. V
Rimini, jako na mnoha dalších místech v Itálii, proto převládá barevnost
kamene a zemitých tónů. Typický je zde kvalitní a velice trvanlivý místní
vápenec, zvaný „pietra di San Marino“, jehož příjemná nažloutlá barva se
objevuje prakticky všude, počínaje nejstaršími památkami z antické doby,
jako například Augustův vítězný oblouk a Tiberiův most. K
tomu se postupně přidružují další druhy dováženého kamene, zejména
růžový veronský vápenec, později také celá široká škála
nejrůznějších odstínů mramoru, až po bohaté barokní interiéry většiny
místních kostelů.
Dalším důležitým prvkem je variabilní barevnost cihlového
zdiva, pohybující se od žlutě šedých, žlutých a oranžových, až po
hnědé a tmavě červené tóny. Je to podmíněno výskytem
kvalitní hlíny v celém teritoriu a nesmírně dlouhou tradicí terakoty už od
doby etruského osídlení.
Detail průčelí středověké radnice na Piazza
Cavour, dekorativní skladba různobarevných cihel v kombinaci se
sanmarinským kamenem, nosné sloupky loggie jsou z červeného veronského
vápence.
Příklad radnice ukazuje, že samotné cihlové zdivo bylo už v
době vzniku staveb často využíváno jako zdobný prvek. Současná
podoba města však může také podávat zkreslený obraz. Některé
budovy budí na první pohled zdání, jakoby byly od věků
čistě cihelné, ale na místech chráněných před sedřením
a povětrnostními vlivy se objevují fragmenty koloristicky zajímavých
starších nátěrů. Ve skutečnosti se většina domů
vyznačovala velice hutnou a výraznou barevností. Pokud se podíváme pod
tímto zorným úhlem na malířská díla různých dob, zjistíme, že
přinášejí hodnotnou informaci ve věci barevnosti města. Mezi
mnoha možnými příklady lze uvést fresky Pietra z Rimini v kapli sv.
Mikoláše v Tolentinu, deskové obrazy Bittina z Faenzy a Giovanniho Baronzia
(všichni tři jmenovaní autoři pocházejí ze slavného období riminské
malby I. poloviny 14. století, zvaného „Trecento Riminese“). U těchto
malířů nalezneme četná vyobrazení městské architektury,
vždy však v živé a výrazné barevnosti. I když připustíme určitou míru
stylizace, stále v těchto obrazech zůstává základ bohaté barevné
škály, která má reálné opodstatnění a svědčí o barevnosti
domů v době jejich vzniku.
Výřez jedné z deskových maleb z riminské školy 14. století
ukazuje rozmanitost výmalby zdí a architektonických prvků. Vidíme zde
například bílé, růžové a okrové frontální plochy, černé hlavice
sloupů, na podhledu arkády vpravo je vidět zelená barva, hlavice
pilíře je výrazně červená a v těsném sousedství se nachází
rozměrná modrá plocha. To všechno nelze připsat jenom malířově
fantazii, naopak mnohá další srovnání, zmínky historiků umění a
fyzické nálezy fragmentů starší polychromie dokazují, že barevnost budov
byla v minulosti velice výrazná. Nedávno restaurovaný renesanční interiér
riminské katedrály (il Tempio Malatestiano, bývalý františkánský kostel
přebudovaný v 15. století podle projektu Leone Battisty Albertiho) ukazuje
typicky „riminské“ barevné souzvuky zemitých červení, země zelené a
ultramarínové modři. Podle historických pramenů byly vnější zdi
opevněného paláce rodu Malatesta (La Rocca Malatestiana) původně
pomalovány sytými barevnými odstíny. Giuliana Gardelli (Srv. Giuliana
Gardelli, "5 secoli di maiolica a Rimini", Edizioni
Belriguardo-Ferrara, 1982, str. 50-51), zaznamenává výmalbu paláce v sytých
červených a zelených tónech (pravděpodobně to byla železitá
červeň a zem zelená). Stejná autorka popisuje dekorativní majolikové
dlaždice, umístěné v horizontálním pásu na obvodových zdech paláce. Podle
našich pozorování z roku 2002 se tyto dlaždice dosud zachovaly na věži vpravo od vstupní brány (viz fotografie) a
částečně také na severní straně budovy. Na dlaždicích je zobrazen riminský znak
čtyřlisté růže. Kvalita keramického materiálu a použitých glazur
umožňuje i po 500 létech pozorovat mimořádnou svěžest malby,
jejíž zelené, azurově modré a žluté odstíny evokují jarní
přímořskou krajinu v okolí Rimini s barvami moře, vegetace a
žlutě kvetoucích janovců (kručinka barvířská, italsky
„ginestra“). Pokud si představíme tyto dlaždice v celém kontextu
výtvarného řešení paláce, uprostřed sytých zemitých odstínů
výmalby zdí, může před našima očima vystoupit podivuhodně
živý obraz. V každém případě však nálezy na historických stavbách a
malířská díla z minulosti, společně se svědectvím
historiků, dokládají, že barevnost architektury byla ve srovnání s dneškem
podstatně živější a výraznější.
2/ Výpověď výtvarného
umění minulých dob
Rimini obvykle není vnímáno jako významné umělecké centrum, a
jistě nemá v historii umění ani zdaleka takový zvuk jako třeba
Florencie, či Benátky. Ale i zde stojíme před pozoruhodným
uměleckým dědictvím, které se při důkladnějším studiu
postupně otevírá a zviditelňuje. Na jeho vytváření se podíleli
umělci zvučných jmen jako Giotto, Piero della Francesca, Leone
Battista Alberti, Giovanni Bellini, Domenico Ghirlandaio, či Paolo
Veronese. Ve výčtu nelze vynechat autory z riminské školy 14. století
(Pietro z Rimini, Giovanni z Rimini, Bittino da Faenza, atd.). V nástěnné
malbě je zřetelný vliv Giotta, který v Rimini působil
počátkem 14. století a vytvořil zde rozsáhlou freskovou výzdobu v
bývalém františkánském kostele. Fresky se bohužel nedochovaly, vzaly za své
při Albertiho ambiciózní přestavbě. Giottovi žáci posléze
zformovali v Rimini silnou vlastní školu, která dál sledovala giottovské vzory
(například výmalba presbytáře a interiéru věže zvonice v kostele
Sant’Agostino v Rimini), ale zejména v deskové malbě dospěla k
vlastní interpretaci a významné syntéze vlivů evropského Jihu, Západu i
Východu. Z pohledu našeho výzkumu má velký význam koloristický odkaz
zmíněného období, s jeho širokými barevnými škálami, představujícími
jedinečné přemostění různých proudů, počínaje
tlumenou barevností zemitých odstínů, a magickým účinkem byzantské
ikonomalby (tzv. byzantský neoklasicismus) až po exploze barevných harmonií
deskové malby západní a středoevropské provenience.
Zde vyjmenujeme alespoň některé barevné škály,
vyplývající ze setkání různých malířských tradic:
- tlumená tonalita zemitých odstínů, obrazy a nástěnné
malby skládající se téměř výlučně z přírodních
pigmentů
- koloristické postupy, u nichž výše jmenovaná škála slouží jako
základ pro vyniknutí akcentů rumělky, nazlátlé žluté a oranžové,
společně s výraznými kontrasty
černé a temně modré barvy
- „giottovská“ barevnost, která je založená na zemitých odstínech
a ultramarínové modré a na jejich lomení bílou a šedou barvou, čímž je
podmíněna zvláštní koloristická měkkost, společně s velice
dobrými možnostmi plastické modelace postav a drapérií.
- expresivní souzvuk tří základních tónů, syté modré
barvy, zářivé červeni a teplé žluti, na zlatém, či okrovém
pozadí - tento barevný akord je někdy zjemňován přítomností
šedivých, hnědě růžových a bílých odstínů
- typický a v mnoha souvislostech se objevující akord zelené,
červené a modré, v tlumených i zářivých variantách, který je
zpravidla doprovázen přítomností žlutých a bílých tónů
- zářivé polychromie vytvořené z množství výrazných
barevných odstínů, bílé, žluté, oranžové, červené, růžové a
světle šedé barvy, společně s rozmanitými modrými, azurovými a
zelenými pigmenty (např. lapis lazuli, akvamarín, země zelená,
měděné zelené pigmenty a další). Zlato se zapojuje do těchto
polychromií jednak ve své žlutě oranžové barevné kvalitě,
zároveň ale působí jako určité zrcadlo, které zmnožuje optický vjem
a zářivost barevných kontrastů.
Malba založená na
použití tradičních zemitých odstínů má
hluboké kořeny, sahající až k předantickým středomořským
kulturám. K dispozici jsou okry, zemité hnědi, umbry, siena přírodní
a pálená, pompejánská a benátská červeň, černá a bílá, atd. -
nesmíme zapomenout na zem zelenou, která historicky spojuje Itálii a české
země, protože jediné její zdroje se nacházely právě v Itálii a
Čechách. Díky obchodu se zámořím se pak přidává „zámořská“
modř - „blu oltremare“, čili ultramarín).
V ikonomalbě je
volba barevnosti podřízena absolutnímu významu každé jednotlivé barvy, který byl zkoumán, precizován a teologicky definován během
procesu trvajícího po mnoho století. Proto se většinou na ikonách
setkáváme se zúženou škálou čistých základních tónů v jejich primární
funkci. Tak je například červená barva symbolem, anebo ještě
lépe zástupným zpřítomněním Božího ohně (viz Starý Zákon,
zjevení Mojžíšovi v hořícím keři: „Jsem, který jsem“). Zlato
vyjadřuje záři Boží slávy, sytá tmavá modř je spojena s
mystickou vizí nekonečných hlubin nebe. Černá barva
zpřítomňuje tajemství bolesti, je spojená s Kristovým utrpením a
symbolizuje také účast světců na ní. Variace zemitých
hnědých odstínů zastupují pozemskou a tělesnou realitu,
zároveň však také symbolizují Kristovo Vtělení. V byzantském pojetí
malby jakoby byl vzájemný souzvuk barev až sekundární; čím více je
tvůrce i vnímatel ikony odpoutaný od hledání čistě estetického
„potěšení oka“, tím více promlouvají jednotlivé barvy ve svém výlučném
účinku, ve schopnosti zasáhnout, oslovit, zprostředkovat „jinou“,
nepozemskou krásu.
Vlevo: Detail deskové malby (benátská provenience) inspirované
byzantským neoklasicismem 13. stol.
Západoevropská
středověká desková malba také
dobře zná hluboké významy jednotlivých základních barevných tónů, ale
ve svém vývoji postupně stále více směruje k upřednostnění
a rozvoji jejich vzájemné harmonie. Estetické kvality bohatých polychromií
nabývají většího významu a tomuto procesu napomáhá jak rozvoj obchodu, tak
i pokrok v produkci nových pigmentů. Otevírá se tak větší variabilita
odstínů, které dovolují uplatnění stále složitějších orchestrací
barevné harmonie. Samotná harmonie barev
se stává obrazem nebe, symbolem radostného přebývání v Ráji.
V riminské škole 14. století se výše popsané barevné postupy
navzájem setkávají a prolínají, jednotliví autoři je používají s velkou
tvořivostí a svobodou, někdy je dokonce podle potřeby
střídají, podle povahy a zaměření konkrétního díla, ale
především je nechávají vzájemně splynout a vyznít v
mimořádných synergiích.
Ukázka typické kombinace odstínů nástěnné malby 1.
poloviny 14. stol. - železitá červeň, zlatý okr, zem zelená a
ultramarínová modř (Pietro z Rimini, kaple sv. Mikoláše v Tolentinu)
Také následující umělecká období přinášejí různé
podoby a variace typických barevných postupů, které jsou hluboce svázány s
místní kulturou. Můžeme vzpomenout alespoň Pietu Giovanniho Belliniho
a Madonu Benedetta Cody (oba obrazy jsou k vidění v
riminském Městském muzeu), anebo oltářní
obraz od Paola Veroneseho v kostelíku sv. Juliána. Za zmínku rozhodně
stojí barokní plátno, jehož autorem je Fra‘ Cosimo Piazza:
„Nejsvětější Trojice a svatí ochránci města Rimini“ (dílo je umístěno v kostele sv. Jana Křtitele). Zejména jeho spodní část s postavami světců je
zpracována v hutném souzvuku černé, zlatě okrové, oranžové a
červené barvy, jehož výrazové kvality jsou velice blízké malbě
riminských mistrů 14. století. Pozoruhodná je sekvence s vedutou
přímořské krajiny vpravo nahoře, která zachycuje typický
riminský pohled směrem na jih s pahorky u pobřeží (Gabicce Monte) a
zároveň svými světle modrými odstíny vytváří výrazný
světelný a barevný kontrapunkt vůči ostatnímu obrazovému
prostoru.
Pokud se ještě jednou vrátíme do interiéru riminské katedrály
(„Tempio Malatestiano“), najdeme tam fascinující obraz Ukřižování od
Giotta, s absolutním, nekonečně hlubokým černým pozadím. Piero
della Francesca vytvořil fresku, osazenou v pravé boční kapli, s
vyobrazením vévody Sigismonda Malatesty, klečícího před svatým
Zikmundem. Tato malba je provedená v jemných a prosvětlených barvách,
které vyzařují pokoj a vyváženost. Její centrální části dominuje nádherný akord červené,
azurově modré a zelené barvy. Je to souzvuk, který se v Rimini opakovaně
objevuje v různých souvislostech a zdá se nám být jakousi
charakteristickou konstantou (Znovu můžeme citovat riminskou deskovou
malbu 14. století, anebo miniatury Pietra z Rimini a Neriho z Rimini, či
pozdější iluminace z 15. stol. od Fra‘ Giovanniho de’Cocchi).
Složité barevné kompozice, jaké nacházíme u výše jmenovaných
autorů, zároveň ukazují, že zúžené vymezení jedné koloristické škály
není vždy zcela namístě. Snažili jsme se však vysledovat určité
souzvuky, které se zdají být v námi zkoumaném prostředí četnější
a mohly by mít souvislost s jeho základními charakteristikami. Přinášíme
zajímavý příklad ze současného riminského přístavu (fotografie
vpravo), kde se velice často uplatňují živé kombinace zelené, modré a
červené barvy, doprovázené žlutými a bílými tóny.
Další důležitou výpověď přináší místní
keramika, která má v riminské oblasti prastarou původní tradici.
Počínaje středověkou majolikou 13. století můžeme pozorovat
rozvíjení zelených a modrozelených měděných odstínů, k nimž se postupně
přidává zářivá modř, žlutá, oranžová a další barvy, které
umožnily rozvinout bohatou polychromii talířů, pohárů a
džbánů s figurativními výjevy a živou dekorací. Můžeme uvést krásný
příklad džbánu z roku 1535 (autorem
je Giuliano z Urbina), na němž je zobrazená mytologická
scéna na pozadí městské architektury. Z období konce 16. století pochází
glazovaná keramická tabulka, vyobrazení Madony s dítětem s výraznou
polychromií sytě modré, zlatožluté, teplé zelené a pleťové barvy. Výsledný
koloristický souzvuk velice připomíná přírodní prostředí v okolí
Rimini v plném létě, s barvami moře, rostlinstva, písčitého
pobřeží, a žlutě oranžových plachet tradičních lodí „bragozzi“,
jejichž ukázky jsou vystaveny v Námořním muzeu v rybářském
městečku Cesenatico. (Vyobrazení vlevo: detail koloristického souzvuku v glazurách
malby Madony).
3/ iNspirace
PŘÍRODOU
Přírodní okolí Rimini se svojí
barevností a dramatickou morfologií, v napětí mezi přímořskou rovinou
a blízkým horským terénem, je neodmyslitelným faktorem utváření barevné
kultury. Barvy pobřeží, kamínky, písčité pláže, žluté a šedivé
odstíny hlíny na polích, exploze začínajícího jara, anebo moře ve
všech proměnách ročních období; to vše mělo a má podstatný vliv
na formaci barevného cítění. Přítomnost moře sama o sobě
vybízí k volbě výrazných tónů, což se zdaleka netýká jenom letního
turistického ruchu na plážích, stačí se podívat na lodě v
přístavu, s čistými bílými, žlutými, červenými, modrými a
zelenými barvami a jejich zářivými souzvuky. V úvodu jsme se již zmínili o
barevnosti kamene a zemitých tónů, která se podílí na charakteristickém
vzhledu architektury. Jako vyjádření jednoty věcí přinášíme
ukázku spontánní barevné kompozice kamínků na pláži Vallugola, jižně
od Rimini. Odstíny železitých červení, okrů, teplé bílé, modrošedé a
olivově zelené barvy pozoruhodně korespondují s některými
typickými barevnostmi města Rimini.
Ukázky barevnosti přírody v okolí Rimini, ve vnitrozemí a u
moře, s jejími proměnami v různých ročních obdobích
Nezanedbatelným fenoménem je světlo a jeho typické
vlastnosti, podmíněné vlhkostí vzduchu a reflexy vodní hladiny
rozptýlenými v prostoru. V Rimini jsme mnohokrát zažili situace, kdy i ta
nejprozaičtější místa získávala zvláštní, téměř divadelní
atmosféru ve hře světel a stínů, a především v neobvyklé
barevnosti, v níž jakoby se lidé na ulicích a náměstích stávali postavami
tajemně expresivních obrazů. Proměny chromatičnosti
světla, zvláště v podvečer, naplňují město
zářícími teplými tóny; žluté, oranžové a červené barvy silně
kontrastují se stíny, v nichž je cítit indigo, temnou modř a hlubokou
čerň. Výsledné barevné souzvuky se velice blíží koloristickým
kvalitám malířských mistrů, od středověku až po magický
realizmus XX. století.
4/ LIDÉ A
BARVA
V celkovém pohledu jsme mohli v Rimini vysledovat silnou
kontinuitu barevné kultury, která v sobě stále nese ozvěny slavných
období minulosti, navzdory povrchním zdáním a zplošťujícím vlivům
posledních desetiletí. Důležitým konstatováním je úroveň použití
barev v každodenním životě, jak ve volbě jednotlivých odstínů,
tak i v jejich kombinacích, které i dnes vykazují značnou kultivovanost.
Abychom to zachytili, musíme se ponořit do atmosféry Rimini v zimních
měsících, mimo sezónu, kdy chybí pozlátko turismu a přechodné exploze
jásavých plážových barev. Město se pak představuje ve své mnohem
základnější podobě, kdy převládá barevnost kamene, cihel a
dalších přírodních zemitých tónů. K tomu se přidává velice rozšířený
zvyk oblékat se do oděvů černé barvy, jak u mladých, tak i
starších lidí. Na pozadí této přitlumené barevné scenérie se
rozzařují akcenty několika výrazných charakteristických barev a
jejich variací, které se znovu a znovu opakují, například v nátěrech
dveří, okenic, zábradlí a mříží, či na autech a motorkách. I
přes nahodilost volby se některé barvy objevují se značnou
pravidelností, velice častá je sytá kobaltová modř, studená i teplá
zeleň, anebo teplá žluť a červeň v brilantních i lomených
tonalitách. Tyto barvy spontánně vytvářejí živé kompozice, které
pozoruhodně korespondují s daným městským prostředím.
5/ faktor
industrializace
Známým a všeobecným jevem je, že tradiční barevná kultura
různých míst světa bývá velice rychle likvidována vlivem postupující
globální industrializace a zejména konzumismu.
Hyperprodukce výrobků všeho druhu je pravidelně doprovázena
chaotickou záplavou barev, používaných bez návaznosti na jakékoliv hodnoty
či pravidla. Sezónní prodavač je schopný navršit na pláži úplnou horu plavek, ručníků, čepic
a triček tak rozmanitých a křiklavých barev, že výsledným dojmem není
hojnost a plnost, ale prázdnota a zmatení. Důsledkem zhuštěného náporu
tohoto typu je dezorientace a nerozhodnost, útěk k životní bezbarvosti a
neschopnosti volby. Velice viditelně se to projevuje navenek také při
volbě barevnosti nových budov, u nichž převládá volba tónů
natolik šedivých a neutrálních, že nelze ani v nejmenším uvažovat o nějaké
barevné harmonii, a už vůbec ne o tvorbě stimulující barevné
atmosféry.
Na riminské riviéře je rozvoj turistiky jistě jevem,
který je v mnoha směrech pozitivní, protože přináší nové
sociokulturní kvality a obživu mnoha lidem. Ale na druhé straně,
skutečně nikdy v předchozí historii nedošlo na této části
adriatického pobřeží k tak dramatické proměně původního
přírodního prostředí. Nepřerušený osmdesát kilometrů dlouhý
pás hotelů s „industrializovanými“ plážemi vytváří kromě jiného
také silnou bariéru mezi dvěmi světy: jeden z nich, ten sezónní
přímořský, má silné tendence k povrchnosti a denaturalizaci, zatímco
ten druhý, vnitrozemský, si stále ještě udržuje vitální pouta s krajinou,
kulturou, historií a přírodou. Uprostřed tohoto vypjatého paradoxu
ještě více vystupuje do popředí potřeba řádu a orientace v
dobře definované stupnici životních hodnot. Výrazem toho se může stát
i barevnost. V té nekonečné řadě betonových přímořských
hotelů, vesměs bledých a šedivých, si okamžitě povšimnete
jakoukoliv alespoň trošičku výtvarně či barevně
nápaditou stavbu, která se najednou stává široko daleko jediným možným
orientačním bodem. V menším detailu se ale přeci jenom projevuje
pragmatická potřeba orientace pro letní hosty, s čímž jde ruku v ruce
nutnost rozhodnout se pro výrazné čisté barvy - jednotlivé sektory pláží
jsou navzájem odlišeny barevností slunečníků a lehátek.
Překvapivý je potom pohled z ptačí perspektivy, v níž se najednou
zjevují podivuhodné obrazce pravidelně členěných a rytmicky se
střídajících barevných ploch, připomínajících malířská díla
geometrizující abstrakce 20. století. Znovu se zde objevují typické barevné
tóny a harmonie, které naznačují, že barevné cítění místních lidí je
schopné projevit se v nových podmínkách
a formách.
V průběhu několika posledních desetiletí
došlo k obrovskému rozmachu produkce barevných pigmentů a nátěrových
hmot. To se projevuje v dostupnosti široké palety barev, ale i v otevření
mnohem většího prostoru pro jejich uplatnění. Na některých místech
v Rimini (jmenovitě ve staré námořnické a rybářské čtvrti
San Giuliano Borgo) jsme mohli pozorovat, že v naprosté většině
případů lidé dokáží s touto výzvou naložit velice dobře. Volba
jednoho čistého a sytého barevného tónu, například na fasádě
domu, uprostřed donedávna šedivého a monotónního prostředí, zpravidla
dopadá překvapivě dobře. Najednou ožívá předtím zcela
umrtvený dialog barev a objevují se nové radostné harmonie, pocit správnosti věcí. Podobný
příklad můžeme nabídnout také z jiné lokality, z ostrova Burano v
benátské laguně, kde obyvatelé malují fasády svých domů výraznými a
živými barvami, které svými kvalitami a vzájemnými harmoniemi jednak
skvěle korespondují s daným architektonickým celkem ostrovního
městečka a jednak s kulturním kontextem této části jaderského
pobřeží. (Viz. „Adriatico mare
d’Europa“ - svazek „L’economia e storia“, str. 277, vyd. Arti Grafiche Amilcare Pizzi S.p.A, 2001).
Člověk potřebuje,
ze své vnitřní podstaty vyžaduje a má právo na kvalitně utvářené
prostředí pro život také ve smyslu barevné harmonie. Šedivý a bezbarvý
svět (stejně tak jako bezbřehé chaotické plýtvání
křiklavými barvami) zjevuje ztrátu kulturních kořenů. A naopak, schopnost volby správných barev a jejich
dobře uspořádaná harmonie je znamením solidní orientace v základních
hodnotách a jejich řádu. V každém případě však takový postoj
vyžaduje soustředěné úsilí jednotlivců a společnosti, ruku
v ruce s důslednou a vytrvalou kultivací.
5/ Duch barev
Větší
pozornost bychom měli věnovat zjištění, že určité barvy a
jejich typické kombinace korespondují s viditelnými, či skrytými
charakteristikami daného místa. Je to obecnější jev, zcela
určitě se to netýká jenom našeho výzkumu v Rimini; můžeme
nabídnout srovnání s jinými evropských městy, jako například Hamburk,
Amsterdam, Praha, anebo od Rimini nepříliš vzdálené Benátky. Každé z
těchto měst má svoji typickou, od jiných odlišitelnou barevnost.
Kromě prvoplánových, bezprostředně pozorovatelných faktorů, přímých vlivů přírody
a možnosti přesného popisu určitých barevných tónů,
včetně exaktního proměření spektrofotometrickými metodami,
vstupuje do hry také moment
neměřitelného. Zkoumáním barev a jejich harmonie se otevírají
další světy, které jsme schopní vnímat spíše intuicí, či díky
dlouhodobě rozvíjené kulturní tradici. Vycházíme z předpokladu, že
nejenom jednotlivé barevné tóny ale i některé jejich kombinace nesou
určité významy a mají hlubinné souvislosti se základním životním pocitem a
- chceme-li to přijmout - také s duchovním světem. Viditelné není
popřením neviditelného, spíše se nabízí možnost, že viditelné je vstupní
bránou k realitám, které nejsou zatím zcela poznané. Je možné, že mnohé z toho
budeme schopní v budoucnosti lépe proměřit a popsat, ale i tak zde
zůstane podobný rozdíl jaký je mezi učebnicí hudební harmonie a
přímým zážitkem z poslechu symfonického díla. V Rimini se někdy kolem
roku 2001 uskutečnil pokus o návrh nového řešení barevnosti
města. Přivolaní experti postupovali tak, že „exaktně“
změřili a namíchali odstín sanmarinského vápence, písku na pláži, a
tak dále. Takto získanými barvami byly natřeny fasády několika
domů na jednom z riminských náměstí (Piazza di Tre Martiri).
Příliš mnoho se nestalo, pro experiment byly zvoleny strohé budovy z
poválečné výstavby, které byly i předtím šedivé. Ukazuje se však
velice jasně, že takto zploštělý, i když zdánlivě
„objektivně přirozený“ a „konceptuálně čistý“ přístup
sám o sobě nemůže stačit: výsledek tohoto pokusu je bez fantazie
a bez duše. Nakonec, nespokojenost riminských občanů přinutila
městskou správu upustit od dalšího pokračování. Problém není v tom,
že by nebylo možné vytvořit zajímavé souhry bílých, stříbřitých
a nažloutlých odstínů, či pracovat se škálami zemitých barev a jejich
různě lomených variací. Jde spíše o to, pokusit se uvažovat i ve
větších měřítcích města podobně jako mnozí vynikající
malíři v minulosti, kteří ve svých dílech vždy počítali s
promyšlenou barevnou harmonií. Škálu přírodních odstínů používali
jako pozadí k rozehrání brilantních akcentů živých barevných tónů a
zároveň měli silnou intuitivní, intelektuální i duchovní vizi, která
ovlivňovala volbu a použití jednotlivých barev a jejich souzvuků.
Zkusme znovu připomenout výše zmíněný duchovní koncept barev v
byzantské a středověké malbě, anebo postupně rozvíjené
zkoumání působnosti různých barevných souzvuků. K tomu
můžeme přidat dnešní úroveň poznání z oblasti exaktních věd
a psychologie, ale také personalistickou filosofii a nové duchovní intuice.
Symbolika a významy některých barev jsou známé až natolik, že
jejich další připomínání by mohlo zavánět banalitou, ale přesto:
zelená je v mnoha významových vrstvách barvou zdraví, žlutá barva symbolizuje
nejenom sluneční světlo jako zdroj života, ale i duchovní světlo
a duchovní život, oranžová barva může představovat vyzařování -
například lidský vztah přijetí a vroucnosti - v duchovním smyslu pak
vyzařování Boží lásky, červená je barvou základní životní energie a
aktivity, v duchovním smyslu je barvou Božího bytí a veškerého dobra (komunistické
hnutí záměrně zneužilo a převrátilo tuto symboliku do úplně
opačného, destruktivního protipólu), černá barva
zpřítomňuje tajemství, nejenom ve smyslu utrpení a smrti, ale i ve
smyslu hloubky a plnosti života. A podobně bychom mohli pokračovat s
dalšími tóny, které jsme zde výslovně nejmenovali.
Barevný souzvuk modré, zelené a červené barvy, o němž
jsme se již vícekrát zmínili, má některé zajímavé obsahy. Ve výrazné
podobě jej použil Henri Matisse ve svém rozměrném obrazu „Tanec“,
který je metaforou radostného, slavnostního života v nebi. Velice podobné
souzvuky těchto tří barev v jejich čisté podobě se objevují
například v malbách na dřevě v klášteřích v severovýchodním
pomezí Rumunska, anebo na některých kultovních objektech z tibetských
buddhistických klášterů.
Hutné kombinace zemitých odstínů zviditelňují zdravý a
hluboký vztah, zakořenění v realitě světa a přírody a
v dávné kulturní tradici. Expresivní akordy, založené na kontrastu černé a
tmavě modré barvy s oranžovými, červenými a zlatě žlutými tóny,
jak je nalezneme na obrazech starých mistrů, ale i v podvečerních
ulicích města, jakoby vyjevovaly něco z dramatické a tajemné dimenze
našeho života, který má jak své hluboké stíny, tak i zářivé a slavnostní
momenty. Barevné polyfonie, které jsme
popsali na příkladu středověké deskové malby, a které se
zároveň náhle a překvapivě zjevují na různých místech a v
různých okamžicích života dnešního Rimini, mohou reálně navozovat
pocit radosti, mohou zrcadlit něco z naší touhy po trvalém a ničím
nezkaleném štěstí, po návratu k prvotní ničím nezkalené
čistotě.
V dnešních městech je však také viditelná obrovská bezradnost
v přístupu k barvě, strach z
barvy a výrazných barevných kombinací. Velice častá je tendence k
volbě „bezpečných“ nevýrazných, šedivých a silně
rozředěných barevných škál. Zjevuje se tím určitý obecný stav na
rovině kulturní, sociální i niterně osobní, podvědomé uhýbání do
nenáročného pohodlí „šedé zóny“, neochota riskovat, neochota k pravdivosti
a závazné volbě, například ve věci základních životních hodnot a
pravidel, neochota vyjevit a důsledně plnit jasná rozhodnutí a
postoje. (Na tomto místě by bylo možné uvést příklad z jednoho
města v České republice, kde při restaurování barokního paláce
objevili, že byl původně z vnějšku vymalován v kombinaci
čisté modré a bílé barvy. Přes deklarovaný a všemi obecně
přijímaný záměr prezentovat památky v jejich doložitelných
původních vzhledových kvalitách došlo na volbu zaužívaného postupu: fasáda
paláce byla vymalována v konvenčních lomených okrových odstínech).
Zde jsme mohli některé věci jenom naznačit a
citovali jsme pouze několik možných příkladů, spíše kvůli
prvotnímu inspirativnímu vybídnutí, kvůli pootevření dveří do
světa, kde je toho ještě nesmírně mnoho k objevování. Jsme
přesvědčení, že svět barev je hluboce propojen s integritou
našeho bytí; určité barevné kombinace mají schopnost ovlivnit a
vyjádřit některá naše niterná hnutí, náklonnosti a podstatné
charakteristiky. A pokud je tomu opravdu tak, pokud barevné harmonie odpovídají
našemu nitru, probouzí se v nás silný pocit správnosti věcí, silná
potřeba pravdivosti a krásy.
Abychom mohli pozvednout kvalitu našeho života, je také
potřebné dobře pochopit nejvlastnější identitu a
směřování míst kde žijeme. Podle našeho přesvědčení
může k tomu velice přispět i barevná kultura. Z toho vyplývá
potřeba stavět se k fenoménu barvy mnohem vědomějším
způsobem jako k jedné ze sil, či lépe ctností, které utvářejí naše bytí. Pak také určité
barevnosti, typické pro to či ono místo - pokud budeme schopní je zachytit
a poznat - by měly být znovu studovány a zhodnoceny na různých
rovinách. Na takovém základu bude možné tvořit a rozvíjet nové barevné
harmonie, které mohou v našem bytí a životním stylu sehrát velice aktivní a
pozitivní roli.
6/ Vize
Na závěr bychom rádi předložili určitý artikulovaný
návrh, vizi pokračování pro nejbližší přítomnost i budoucí dobu:
- Tuto studii je možné dál rozvíjet a na jejím základě
pokračovat ve zkoumání podstatných fenoménů, které utvářejí
dnešní podobu města a jeho okolí.
- Navrhujeme provést další rozšířený výzkum s přizváním
odborníků z oblasti historie, dějin umění, restaurování,
památkové obnovy, architektury, apod., s cílem zpřesnit a lépe definovat
vývoj barevné kultury města v různých historických dobách
- Výše uvedená práce by
měla vést ke shromáždění a redakci materiálů, textů a
fotografií, s cílem vydat obsažnou publikaci, která by na jednu stranu
představila výsledky výzkumu, ale zároveň by nabídla novou syntezi,
zhodnocení kulturních, společenských, uměleckých, duchovních a
dalších hodnot daného místa, včetně naznačení cest do
budoucnosti.
- Navrhujeme založit tradici pravidelných mezinárodních symposií
(možná v rytmu trienále či kvadrienále), na něž by byli zváni
kvalitní umělci, zejména malíři, v jejichž díle je ověřená
dostatečná kompetentnost ve věci koloristických kvalit a citlivosti
vůči fenoménu barvy. Součástí těchto symposií by mohla být
také konference odborníků z různých oblastí, např. architektury,
sociologie, filosofie, komunální politiky a dalších, jejichž cílem bude hledání
nových východisek pro utváření městského prostoru a životního stylu v
něm rozvíjeného. V rámci symposií by umělci měli za úkol hledat
a navrhovat barevná řešení pro určité konkrétně zvolené budovy,
či menší architektonické celky, včetně možnosti, aby tyto jejich
návrhy byly po zralé úvaze na vybraných stavbách realizovány. Nemělo by se
však jednat o obligátní výtvarnou dekoraci architektury, tedy o sekundární
vnějškovou aplikaci nějak ohraničeného malířského díla na
fasádách, jak se s tím můžeme setkat na mnoha místech. Máme na mysli
kvalitativně nový přístup, novum, které dosud není běžné, totiž
hledání a kultivace celostního přístupu k architektonickému, či
městskému komplexu, se specifickým hlediskem barvy a barevnosti v jejím
podílu na utváření podoby a kvality prostředí pro život.
(Někteří autoři a myslitelé navrhují vnímat město také jako
„obraz“, či „umělecké dílo“. Právě v tom by mohlo být ono novum
zamýšleného symposia). V těchto intencích jistě nemají být umělci
vnímáni jako nějací „mágové“, ale jako ti, kdo mohou nabídnout svou
specifickou citlivost k službě pospolitosti.
- Podobný výzkum zdaleka nemusí mít jenom čistě místní
dosah, naopak, jsme přesvědčení, že se v něm ukrývá mnoho
východisek pro obecnější úvahy, směřující k prohloubení poznání
o současném městě a obecné kvalitě našeho života,
včetně východisek pro její růst.
Město Rimini takto může mnoho vytěžit pro sebe sama a pro
své obyvatele, ale současně má šanci zařadit se mezi
protagonisty zkoumání a rozvoje nových skutečností, které mohou
proměnit tvář dnešního světa.
Jako jeden z výsledků naší práce nabízíme následující
vyobrazení, v nichž jsme se pokusili zanést do fotografií města Rimini (záběry pořízené z věže katedrály v roce 2001,
pohled směrem k moři a do vnitrozemí)
úvahy o možném uplatnění některých barevných harmonií v daném
městském kontextu. Tato práce je zatím v úplném začátku a je
hlavně naznačením jedné z možných cest. Je jisté, že by se při
podobných úvahách nemělo jednat o přeplnění města
všemožnými jásavými barvami. Jde o hledání, jak uvážlivě vsadit do daného,
dlouhodobým vývojem definovaného koloristického kontextu takové barevné akcenty
a harmonie, které by odpovídaly duchu místa a jeho kultuře.
© Miroslava Trizuljaková a Marek Trizuljak,
s poděkováním za pomoc a spolupráci členům sdružení
La Ginestra a jeho spolupracovníkům.
Rimini - Olomouc, 2000 - 2002
Použitá literatura :
- "Il Trecento riminese", Daniele Benati, (vyd.
Electa, Milano 1995).
- Pier Giorgio Pasini, "Arte e storia della chiesa
riminese" (Diecéze Rimini a vyd. Skira, Milano 1999).
- Giuliana Gardelli, "5 secoli di maiolica a
Rimini", (vyd. Belriguardo-Ferrari, Ferrara 1982).
- "Adriatico mare d'Europa", Eugenio Turri a Daniela
Zumiani, (vyd. Arti Grafiche Amilcare Pizzi S.p.A. a Rolo Banca, 2001).
- José Pijoan, "Dějiny umění, svazek
5", (orig. Salvat Editores, S.A. Barcelona 1972, české
vydání Odeon Praha, 1979).
- Marcello Franca, "Colori della Romagna", vydal
Fabrizio Moretti, MP., tisk Garattoni, Rimini 1992