Kultura
dialogu
CULTURE OF DIALOGUE (English
text here)
Poznámky o šternberských
sympoziích
„Kolik je cest k pravdě“? - „Tolik, kolik
je na světě lidí“ (citát z knihy
rozohovorů
novináře Petra Seewalda s
kardinálem Josephem Ratzingerem z r. 2002)
V obsahu řeckého pojmu symposion
můžeme najít kolegium moudrých, kteří se
sejdou, aby společně stolovali - v antickém světě
doslova společně poleželi na lehátkách
kolem hojně prostřené tabule - a přitom vedli
filozofické dialogy. Samozřejmě to vzbuzuje dojem
určité exkluzivity, taková možnost byla výsadou
úzké elity lidí po všech stránkách
dobře zabezpečených. Snadno se pak mohlo stát, že
v blahobytné a blahosklonné atmosféře se
řeč točila v bludných kruzích
formální disputační manýry, že ono
„setkání moudrých“ někdy vypadalo jako společné
pózování. Skutečný smysl podobných
sešlostí se naplnil tehdy, když došlo k
myšlenkovému varu, když dialog vedl k formulaci
myšlenek, které poznamenaly lidskou civilizaci, i když je
zároveň pravdou, že mnohé podstatné objevy se
zrodily v tiché a soustředěné samotě a až
posléze byly vystaveny zkoumání ostatních. Na tomto
místě by jistě bylo možné dál sledovat
linii vývoje antické kultury dialogu, jak na ni navázaly
třeba raně křesťanské obce řeckého
okruhu, anebo islámští učenci na univerzitě v
Káhiře, jak se rozvíjela na půdě
středověkých evropských univerzit, či na
úsvitu renesance ve filosofických školách v
prostředí italských městských republik.
Zdá se mi, že moderní evropská kultura,
zejména od druhé poloviny 20. století, se
určitým způsobem přihlásila k původním
obsahům slova sympozium. Fenomén výtvarně uměleckých
sympozií se v Evropě výrazně rozvinul v
optimistické atmosféře 60. let a během
krátkého období uvolnění poměrů
zasáhl i tehdejší Československo. Z
některých sympozií se u nás podařilo
vytvořit ustálenou tradici, která si i později
udržela velice slušnou profesionální
úroveň. Ale mnohé z těchto zpočátku
slibných aktivit byly tvrdě zlikvidovány v období
„normalizace“ na počátku 70. let (za všechny
vzpomenu destrukci areálu s nainstalovanými plastikami ze
sympozia v Moravanech u Piešťan za pomoci buldozerů).
Nová vlna zájmu o organizaci mezinárodních
uměleckých setkání se u nás zvedla na
počátku 90. let a nesla se ve velkém nadšení z
obnovených svobodných kontaktů. Podobná
atmosféra stála také u zrodu výtvarných
sympozií ve Šternberku. Pro celé období jejich
konání byl charakteristický duch živé
tvůrčí dílny. Mezi účastníky se
většinou neobjevovaly vyslovené elity, které by snad
mohly proměnit sympozium na demonstraci dosažených pozic;
přijížděli spíše umělci
mladší a střední generace, kteří byli
ztělesněním toho, co se dělo přímo v
terénu, jaké výtvarné a myšlenkové
postupy se v dané době rozvíjely. První
ročník, uskutečněný v létě 1992 pod
názvem „Šternberk International Painting Session“
(ŠIPS), byl víceméně komorní,
téměř čistě malířský, ale od roku
1993 došlo k významnému obratu; pro umělce se
otevřela možnost vstoupit do opuštěného objektu
bývalého augustiniánského kláštera a
pracovat přímo v něm. Ročníky 1994 a 1995 se nesly
ve znamení instalací, většinou přímo
inspirovaných fascinujícím prostředím,
jehož atmosféra byla zvláštním způsobem
umocněna stopami absurdit a devastací z nedávné doby.
Ve druhé polovině 90. let bylo nutné konání
šternberských sympozií přerušit.
Nicméně, v souvislosti s přitažlivým
děním vstoupil objekt kláštera více do
obecného povědomí. Navázané
umělecké kontakty se mezitím dál rozvíjely a
ve spolupráci s Unií výtvarných umělců
Olomoucka, olomouckou Galerií G a Galerií Šternberk se
uskutečnil nemalý počet mezinárodních
uměleckých projektů a výstav. Děním ve
Šternberku se přímo inspirovali například
organizátoři tří ročníků Česko -
německého uměleckého sympozia v klášteře
Teplá u Mariánských Lázní (1998, 2001,
2004), včetně realizace následných výstav v
Ludwigsburgu (1999), Olomouci (2002), Berlíně a Hamburgu (2003).
Při současné inflaci někdy docela
úsměvně bizarních „výtvarných
sympozií“, je na místě vznést smyslu a
významu obnoveného sympozia ve šternberském
klášteře v roce 2005, pod názvem MÍSTA
PAMĚTI. Rád bych poukázal na přítomnost principu
„sympozia v sympoziu“ jako charakteristického prvku a
spojující linie několika realizací.
Například Jiří Hastík nejdříve
připravil řadu čtvercových formátů v
různých barvách a přítomné umělce
požádal, aby na nich zanechali nějakou
vlastní výtvarnou stopu. Takto pojednané artefakty se pak
staly základem dotažené a velice čistě
působící instalace. Jinou podobu symbolického
sympozia - nebo spíše „společného
pohoupání“ připravila pro účastníky
Milena Dopitová v místnosti s dvaatřiceti houpačkami
pověšenými na stropní konstrukci. Angličan Mark
Dixon připravil brilantní digitální projekci; do
fotografie Handkeho barokní fresky vkomponoval portréty
jednotlivých umělců, v humorné i
vážné transpozici „sympozia nebeských
sfér“, kterou pak promítal na klenbu jedné z ponurých
chodeb v přízemí kláštera. Německý
hudebník Stefan Reiss naplánoval akci, při níž
měl na nádvoří kláštera hrát na
klavír po dobu 18 hodin skladby Erica Satieho;
účastníci sympozia se tím měli nechat inspirovat
při své práci. I když se tento projekt nakonec
neuskutečnil, je v něm rovněž silně
přítomný prvek soustředěné
společné akce. Pozoruhodný je také fenomén
„tvůrčích dvojic“ (Agris Dzilna a Solvita Zarina z
Lotyšska s dobře promyšlenou a kvalitně provedenou ohnivou
performancí na náměstí, Holanďané Wim
Barends a Robert van Dolron s akčně - prostorovou instalací na
téma Poslední večeře, či Claudia Bucher a
Graziella Berger ze Švýcarska se společným projektem,
jehož základem byly zvětšené fotografie postav
letících prostorem). Příznačnou a lehce
surrealistickou rekvizitou sympozia bylo několik vyřazených
lékařských vyšetřovacích lůžek,
potažených oprýskanou bílou koženkou. Dvě z
nich se staly středobodem instalací českých
účastníků Jiřího Hastíka a
Jiřího Surůvky. Druhý ze jmenovaných také
předvedl na nádvoří kláštera
„monopozium“, když expresivně zapózoval a poležel
na jednom ze zmíněných lůžek, jak o tom
svědčí skvělá série fotografií
Radoslava Bernáta. Vzhledem k tomu, že symposia se
zúčastnila třicítka umělců z
evropských zemí, Kanady a Japonska, nelze všechno popsat
podrobně, ale určitě příjemným
překvapením byla účast mladé
začínající české autorky Kláry
Mičíkové, která svými instalacemi
prokázala velkorysé koncepční myšlení a
schopnost výtvarně zvládnout monumentální
prostory. K výrazným pozitivům sympozia patří -
mezi mnoha dalšími možnými příklady -
účast Věry Jirousové a cyklus krásných,
křehkých básní, které napsala
přímo v klášteře, anebo citlivé esejisticky
laděné úvahy kurátora projektu Ladislava Daňka
na téma monologu, dialogu a hledání pravdy,
přednesené při zahájení úvodní a
závěrečné výstavy k symposiu (v Galerii
Šternberk a olomoucké Galerii G).
Bývalý augustiniánský klášter ve
Šternberku zůstává i dnes mocnou strukturou,
velkým znepokojivým úkolem. Umělec, který do
této budovy vstupuje, si může hrát na pevnou,
ničím neohroženou osobnost, může přijít
s předem obrněnou vlastní pozicí, kterou jakoby
atmosféra prostředí neměla nijak ovlivnit. Podle
mého pozorování a zkušenosti si ale každé
setkání s tímto objektem vyžaduje velké
úsilí ducha, mimořádnou otevřenost a
vnímavost. Hodnotu celého šternberského
dění, počínaje obdobím první poloviny 90.
let minulého století, lze měřit
především v dimenzích prostoru otevřeného
pro dialog. Jednou z jeho rovin je rozhovor umělce s daným
místem a jeho obsahy. Dalším rozměrem je interakce mezi
účastníky, ve stimulující
atmosféře, v synergiích a kontrastních
postojích, v hledání společných pozic či
jejich negaci, v množství inspiračních
podnětů ze setkání lidí z různých
zemí a myšlenkových světů. Myslím, že
podobná setkání mohou přispět, možná
nenápadným a neokázalým způsobem, k
prohlubování obecné kultury dialogu v dnešním
světě.
© Marek Trizuljak
(publikováno v katalogu
ke šternberskému symposiu „Místa
paměti“ 2005)