Zpráva z letní
návštěvy v Kroměříži
Ohlédnutí
za výtvarnou části XVI. ročníku festivalu
Forfest
Mezi zprávami,
které elektronickou rychlostí obíhají svět,
dominují zvěsti o lidských tragediích a
přírodních katastrofách. Bolest, utrpení, pohromy,
teroristické útoky, to vše jakoby v sobě
ukrývalo jakousi fatální přitažlivost. „Bad news - good news“,
takový je pod kapotou ukrytý hladce fungující
hnací motor světa sdělovacích prostředků;
jako heslo a program to otevřeně formuloval jakýsi mediální
magnát už před několika desetiletími. Dlužno
dodat, že špatné zprávy naštěstí
nejsou celým a jediným obrazem světa.
Co má s tímto
panoramatem společného poklidné moravské město
Kroměříž? Vzpomínám na jedno odpoledne na
dvorku u Vaculovičů. Seděli jsme venku, obrazy byly vystaveny,
či spíše opřeny o zeď v průjezdu a na
půdě, byl tam Petr Kvíčala, Vladimír Kokolia, Ivan
Hoffman, jména dalších se mi nevybavují, ale o to ani
tak nejde. Petr Kvíčala tam byl nejenom jako malíř ale
také jako protagonista hudební skupiny, jejíž
vystoupení se odehrálo na stejném dvorku, podobně
jako koncert Ivana Hoffmana a otevřeně pulzující
diskuse. Večer se šlo do kostela kde proběhla mše a po
ní varhanní koncert. Snad to byl jeden z vůbec
prvních Forfestů (tehdy ještě
pod názvem „Sedánky“), konaných za velice
skromných podmínek téměř ilegálně od
začátku 80. let. Není mým záměrem
detailně popisovat zmíněné dění,
zajímá mne, jak souvisí takové zdánlivě
místní události s pohledem na celý svět. Dnes
už je jasné, že každoročně pořádaný
mezinárodní festival současného umění s
duchovním zaměřením není nějakou
lokální kudrlinkou, ale aktivitou, která má
mezinárodní věhlas a na naše poměry slušnou
mediální podporu. Jeho trvání,
profesionální umělecká úroveň a
viditelný růst je pozitivní zprávou už po mnoho
let.
Náš svět
potřebuje silnou a hustou síť míst,
vysílajících dobré zprávy. Každé
z takových míst, byť by bylo malé a
zastrčené, má v této síti životní
důležitost. Jedna jediná báseň je schopná
změnit souřadnice vesmíru. To by mohlo znít jako
patetická fráze, ale je za tím životní
příběh pro mne velice blízkého
člověka, který byl koncem 50. let zavřený v
komunistickém vězení. V noci, když zimou a hlady nemohl
spát, skládal básně, čisté
krystalické shluky několika slov, zrcadlících jeho
osobní rozhovor se Světem s velkým „S“.
Ráno napsal verše prstem do usazené špíny na
dně umyvadla a uložil si je do paměti během
krátkých okamžiků povolených na mytí a
holení. Domů si přinesl básnickou sbírku,
zapsanou uvnitř srdce; vydal ji pak až mnohem později,
začátkem 90. let. Tento člověk, izolovaný na
místě pro celý svět neviditelném, si
dokázal uhájit svůj vlastní svět, dokázal
ho dokonce rozvíjet a měnit. Pierre Teilhard de Chardin řekl,
že lidské vědomí je větší a
složitější realitou, než celý vesmír
se všemi galaxiemi a nekonečnými prostory.
Právě tyto
souvislosti se mi zdají důležité ve vztahu k
letošnímu ročníku Forfestu. Výstavní
projekt Václava Vaculoviče s názvem „Tvá
spalující výheň“ (Muzeum
Kroměřížska, 19.6. - 24.7. 2005) realizovaný za
spoluúčasti dalších
tvůrců (Jan Šimek, Marek Mucha a Jan Tichý) nese ve
svém podtitulu odkaz na kosmologickou vizi Teilharda de Chardin.
Vůdčí osobností je zde nepochybně Václav
Vaculovič, nejenom v koncepci výstavy a formulaci její
základní myšlenky, ale i co do početního a
velikostního zastoupení svých prací. Chardinovské motto plně odpovídá
linii intelektuálních a duchovních inspirací,
které už dlouhou dobu stimulují Vaculovičovu tvorbu.
Jeho velkoformátové obrazy se znovu a znovu zabývají
tématem prvopočátečního hnětení: od
prázdnoty a neuspořádanosti k základní
pevné formě, ke stále hlubší strukturaci
všech složek obrazu, od beztvarosti k tvaru, od nevědomí
k vědomí, v analogiích neustálého růstu
francouzským myslitelem definované noosféry - sféry vědomí. Nakolik jsem
měl možnost sledovat Václavovu malířskou tvorbu v
období zhruba posledních 10 - 12 let (například na
jeho samostatné výstavě v olomouckém Kabinetu grafiky
v roce 1994), podobný vývoj
prodělávají i velké jednolité plochy
jeho obrazů, které v minulosti občas vzbuzovaly dojem, že
slouží víceméně jako pozadí pro
symetricky do centra umístěný hlavní motiv,
často zaoblený biomorfní tvar, pocitově
připomínající schoulenou lidskou postavu, anebo
embryo, ledvinu, či ušní boltec. Tyto plochy se postupně
proměňují na strhující malířskou
událost, bývalé „pozadí“ se
stává rovnocenným partnerem ústředního
motivu, či spíše celý obrazový prostor
překonává předchozí dělení, je
jediným dějem, podobným hudební symfonii, anebo
teologicko - filozofické básni o původu a smyslu světa.
Název výstavy a jednotlivé obrazy jsou osobním
vyznáním, podobným výkřiku
překvapení: „Tvá spalující výheň!“
Je to vědomé navázání na několikatisíciletou
kulturní a duchovní tradici, která není
abstrakcí, ani vzýváním mýtických
živlů; je to rozhovor člověka s Někým
osobním, životodárným, život
dávajícím. Vzpomeňme ohnivé
volání starozákonních proroků, knihu
Zjevení svatého Jana (Apokalypsa), Augustinova
Vyznání, monumentální kosmologickou vizi
Alighieriho Božské komedie anebo mystické spisy Jana z
Kříže.
Teilhard de Chardin je
jedním z článků pokračování a
rozvíjení daného dějinného proudu.
Vaculovič se neváže na ilustraci jeho myšlenek,
vytváří volnou a svobodnou analogii. Dovolím si
podobně volnou analogii s obrazem Apollón
a Marsyas z obrazárny kroměřížského
zámku. Nelze srovnávat nesouměřitelné, ale pokud
bychom patřičně zvětšili některé detaily
Tizianova obrazu a prozkoumali jejich výstavbu, zejména
výsledné barevné působení (lazurně
vrstvené růžově hnědé,
žlutošedé a nazlátlé odstíny),
možná bychom našli zajímavé podobnosti s
některými partiemi Vaculovičovych obrazů. V
hlubších souvislostech pak vystupuje do popředí paralela
s Božskou komedií. Dante v úvodu Ráje zmiňuje
příběh Apollóna a Marsya (Ráj, Zpěv první, 13 - 21) a interpretuje
antickou báj o stažení Marsya z kůže jako symbol
jednoho z podstatných zákonů duchovního života:
musíme se zbavit ztvrdlé slupky a odložit navyklé
ochranné masky, abychom byli schopní více se
přiblížit k pravdě. Mnohé Vaculovičovy obrazy
jakoby zpodobovaly samu kůže zbavenou citlivost lidského
těla a duše; podobně jako to někdy
prožíváme při sledování
zpravodajství, které do blahobytného pohodlí
našeho domova přináší obnažené obrazy
utrpení lidí ze všech možných míst
napříč celou zeměkoulí. Doufám, že
mé odkazy na jmenované italské tvůrce nebudou
vnímány jako nemístné, dobře vím,
že cíle, náměty, ideový svět,
estetické vnímání a řemeslná erudice
dnešních umělců jsou hodně odlišné. Jsem
si jistý, že Václav Vaculovič je nevezme jako planou
lichotku, ale jako znepokojivou výzvu, aby dál pracoval na
prohloubení všech aspektů svého
malířského díla.
Dřevěné
plastiky Jana Šimka velice dobře zabydlují
společný prostor s obrazy Václava Vaculoviče.
Stylizované figurativní detaily (lidské ruce a chodidla)
jsou sevřené do podivuhodných bloků a totemických
kůlů, anebo je obepínají ve spirálovitém
pohybu. Mnohé z těchto plastik mají povrchovou úpravu
v červenohnědé patině, pozoruhodně
blízké barevnosti vystavených obrazů. To vše
vytváří silný dojem vzájemné
myšlenkové a výtvarné spřízněnosti
obou autorů, která jistě není předem
chtěná a hledaná, spojující logika je
jiná, základně životní.
Každopádně, „tandem“ Vaculovič a Šimek
svojí osobnostní a uměleckou vyzrálostí
vytváří silové jádro celé výstavy.
K tomu je nutné dodat, že Jan Šimek touto výstavou
ukazuje jenom část svého tvůrčího
potenciálu, jehož významné
těžiště spočívá v krajinném
konceptu a plastikách - objektech, zasazených do
přírodního prostředí na způsob
budování prehistorických posvátných
návrší, či megalitických staveb (viz
například práce v Žulové v
Jeseníkách).
Marek Mucha, již
delší dobu „dvorní fotograf“ Forfestu, vystavil
sérii snímků z předchozích
ročníků festivalu. Je to kolekce v mnoha směrech
mimořádná, jak v zachycení atmosféry a vyzvednutí
některých jejích vrcholných momentů, tak v
práci se světlem, barevností a obrazovou kompozicí.
Marek Mucha je autorem všech fotografií,
uveřejněných v publikaci o Forfestu, kterou
organizátoři vydali v roce 2004, má proto
významný podíl na vysoké úrovni
jejího výsledného vzhledu.
Ke společné
výstavě tří dosud jmenovaných se
přidává čtvrtý autor, Jan Tichý,
který realizoval v rámci Forfestu samostatnou, rozměrem
komornější výstavu obrazů a grafických
listů v soukromé galerii U Artuše. Je trochu škoda,
že se nepodařilo přivézt jeho velká plátna
a naplno je integrovat do výstavy v muzeu. Navzdory této
oddělené dislokaci ukazuje Tichého tvorba čitelnou
spojitost s celkovým projektem. Základní koncepce jeho
obrazů, např. v cyklu Astrály, je v něčem blízká
tvůrčím východiskům Václava
Vaculoviče. Je však zřejmé, že Jan Tichý
má své vlastní inspirační zdroje a široce
rozvětvenou linii výtvarného vývoje; je
určitě o něco dekorativnější a
grafičtější, rád se vyjadřuje v
navzájem oddělených cyklech, ve větší
šířce experimentuje s tématy, barevností i
výtvarnými technikami (keramika, kresba, grafika a ilustrace).
Součástí
festivalu byly kromě koncertů a výstav i další
zajímavé události, především již
tradiční kolokvium s názvem Duchovní proudy v současném
umění. Společně s expozicí drobné grafiky -
ex libris s duchovní tématikou od významných
českých autorů 20. století, která v
létě proběhla na kroměřížském
zámku, jsou letošní události v
Kroměříži zprávou, která, jak
věřím, bude mít přitažlivost a najde si dostatečně
široké místo ve sféře
vědomí naší stále
složitější civilizace, tohoto světa, který se
zdá být křehký, zranitelný, riskantní a
nesnadno udržitelný, ale v duchu de Chardinovy
vize neustálého vývoje bytí k lepším a
dokonalejším formám má snad stále ještě
naději na velkou a krásnou budoucnost.
(Vyobrazení
v textu: 1. - 3. obrazy
Václava Vaculoviče, 4. detail plastiky Jana Šimka v expozici,
5. obraz Jana Tichého z cyklu Astrály)
© Marek Trizuljak
(Text k
výtvarné části festivalu Forfest 2005, publikováno
v časopisu Ateliér č. 21/ 2005)