Krize umění
Pasquale Foresi
Výňatek z knihy "Conversazioni
di filosofia" (vyd.Città Nuova Editrice, Roma, 2001)
Chtěl bych nastínit několik
poznámek, ani ne o umění jako takovém, anebo o
estetice, ale spíše o některých předpokladech umělecké tvorby,
které se pro tuto oblast mohou ukázat jako podstatně
důležité.
Krize
myšlení
Začněme tím, co můžeme pozorovat v
životě lidského společenství v posledních
desetiletích. Tou nejmarkantnější věcí jsou
velké změny ve společenské, kulturní,
politické a vědeckotechnické oblasti, které
komplexně zasáhly zvláště některé
země, ale do určité míry a ve stále
vzrůstajícím trendu se dotýkají celého
lidstva. Ruku v ruce s těmito převratnými změnami či
inovacemi se začala projevovat hluboká krize, nejenom ve
společenské oblasti, ale také v myšlení. Je to
krize, které můžeme dát jméno skepticismus:
jakoby už nebylo možné věřit, že je v
možnostech myšlení potvrdit nějaké
racionální pravdy; projevuje se nedůvěra v hodnotu
rozumu. Můžeme to
pozorovat prakticky všude. V oblasti filosofického
myšlení si dnes nikdo nedovolí tvrdit, že disponuje
univerzálně platným filosofickým systémem.
Filosofové se ani tak nezabývají samotnou
filosofií, ale omezují se spíše na studium historie
myšlení; neobjevují se takové osobnosti, které
by byly schopné hluboké inovace idejí. V katolickém
světě, když se na něj podíváme
zvlášť, už nevystačíme se způsobem
chápání skutečnosti ve smyslu
středověkého realismu a hledají se nové cesty.
Na teologické rovině se můžeme
setkat s řadou nejrůznějších a navzájem
protichůdných mínění, která se
objevují a mizí, a která ani tak nejsou
příznakem krize víry či nepřítomnosti
Boží inspirace, jako spíše výrazem nutnosti
změnit způsob, jak
předkládat, vyjadřovat a chápat víru. Jde
o jeden z těch historických procesů, které nelze
zastavit. Je to lidstvo samo, kterému už nevyhovuje
dosavadní způsob myšlení a přístupu k
realitě. Něco podobného bylo možné vidět v
předsokratovském období u sofistů: neměli v
úmyslu negaci myšlení a života, ale vyjadřovali
nechuť člověka tehdejší doby vůči modelu
nahlížení skutečnosti, který už
neodpovídal rozvoji daných národů a jejich kultury.
Byl potřebný přechod do nové fáze, který
sofisté připravovali, aniž by si to uvědomovali. A
skutečně, pak přišli Sokrates, Platón a Aristoteles
s grandiózními filosofickými systémy, které
odpovídaly na potřeby jejich doby, a které nám
ještě i dnes nabízejí mnoho podnětných prvků.
Ony samy však byly jakoby produktem toho rozpadu předchozího
způsobu života společnosti, té krize, která
umožnila rozvoj nových koncepcí. Každý
nový obrat ve vývoji lidstva je doprovázen určitou
krizí, sofismem a skepsí, jejichž pozitivní
přínos spočívá přesně v tom, že
signalizují potřebu lidí najít novou hloubku a
nové horizonty života a myšlení.
Krize
umění
Způsob života, práce,
myšlení, hudba, výtvarné umění a
další, jsou různými a zároveň
vzájemně propojenými vyjádřeními člověka
jako takového. Také umění, jedna z
nejvyšších intuicí bytí, prochází
dnes krizí, která může být v mnoha směrech velice
příznačná. V oblasti umění jsme svědky
neustálého zrodu radikálních inovací.
Běžní lidé jsou z toho zmatení a
nestačí už dnešní umělecké projevy
chápat. A to je z určitého hlediska
vážné, protože v
nejšťastnějších obdobích vývoje
mají současníci, lid, dokonce masy, na uměleckém
životě a myšlení široký podíl.
Například ještě v předchozí generaci se
našli na venkově Toskánsku lidé, kteří znali
zpaměti celou Božskou komedii, právě proto,
že byla uměleckým vyjádřením, které
odpovídalo životním potřebám daného
světa a kultury. K něčemu podobnému docházelo
také v případě řeckých
tragédií, anebo filosofických debat, které se v
antických dobách odehrávaly na
náměstích, či u teologických disputací,
které se později konaly v chrámech, před
tváří shromážděného zástupu.
Lidé to všechno se zájmem sledovali, protože zde bylo
hluboké propojení mezi kulturou, myšlenkovým
světem, dobovým uměním a lidskou existencí.
Proto se můžeme ptát, zda je skutečným
uměním tato dnešní produkce, která šokuje,
a která u většiny lidí nenachází
pochopení. Osobně však vidím na druhé
straně i pozitivní stránku dnešních
uměleckých projevů, protože skrze tyto nové
tvůrčí formy se projevuje člověk, který znovu
hledá sebe sama. Nestačí mu už starý způsob
vyjadřování, a tak pátrá po nových cestách,
aniž by byl zatím schopen najít novou syntezi a
ztvárnění, které by ji naplňovalo, anebo
které by jí odpovídalo v těch nejhlubších
aktuálních potřebách.
Od individuálního ke
kolektivnímu
Pokud je dnes prakticky všechno v krizi a
mnohé věci nás už nenaplňují, je to
určitě proto, že jsme svědky přechodu lidstva z
jedné historicko-kulturní epochy do druhé. A jaký
je ten podstatný aspekt, který se v současné
společnosti mění? Jde o skutečnost, že člověk západní kultury
až dosud žil a nahlížel věci především
z individualistického úhlu pohledu, zatímco pro novou
vývojovou etapu, do níž vcházíme, je
charakteristický život v dimenzi společenství,
život "komunitární". Odehrává se to
jak na úrovni, řekněme, povrchní (minimalizované
zprávy, které znají všichni na celém
světe, rychlost šíření informací, snadnost
přemisťování a kontaktu s jinými národy a
kulturami, atd.) tak i v hlubších rovinách. V minulosti
každý přemýšlel o věcech sám a pak
komunikoval s ostatními, anebo přijímal jejich
zprávy. Pokud napsal dopis, odpověď přišla za
několik měsíců. Mezitím přemýšlel
jakoby sám pro sebe a pak, když dostal zprávu, mohl v klidu
uvážit danou věc a napsat další dopis, jehož
doručení zase trvalo celé měsíce.
Stačí vzpomenout svatého Jeronýma: Mezi
datováním jeho jednotlivých dopisů je odstup
tří až čtyř let, což bylo
zapříčiněno délkou doby, potřebné pro
doručení dopisu a odpovědi na něj z Afriky do Evropy a zpátky. A to, co
platí o pomalosti komunikace, můžeme potvrdit i v
jiných oblastech. Skutečnost, že neexistoval knihtisk,
způsobila, že i ta největší díla,
která ovlivnila historii, jako například ve
středověku teologické sumy, byla v celé
Evropě dostupná jenom v několika desítkách
exemplářů. Do těchto rukopisů bylo možné
nahlédnout jenom na univerzitách, anebo ve velkých
knihovnách a běžněji kolovaly pouze výpisky,
pořízené studenty, protože opatřit si celou knihu
by znamenalo nepředstavitelně vysoké náklady. Tolik pro
ilustraci faktu, že kontakty mezi lidmi a rozvoj poznání
byly odlišné od dnešní doby. Člověk přemýšlel
sám. Neexistoval společenský rozměr
poznání v takové naléhavé
míře, jaká se projevuje nyní. V současnosti se
proměňují všechny vztahy. Zažíváme
jeden šok za druhým, díky životnímu rytmu a
kontaktům s lidmi, jsme neustále bombardováni obrazy, publikacemi,
zprávami, ocitáme se v trvalém napětí mezi
záplavou informací a potřebou jít do hloubky, mezi
krajní specializací a povrchním diletantismem v
každé oblasti.
Jacques Maritain říká o svatém
Tomáši Akvinském, že přečetl veškerou
dostupnou literaturu, která do té doby vznikla, řecké
a římské spisy, patristiku a středověké
texty. Až pak, když mohl říci že dosáhl
určitých znalostí, nejenom ve filosofii a teologii, ale i ve
vědě, umění a medicíně, začal sám
psát. Chtěl říci něco nového, a tak
cítil nutnost poznat všechno, co jej předcházelo. Člověk, který se
v dnešní době specializuje na určitou oblast, na
jedné straně ví, že něco podobného už
není možné, ale na druhé straně, pokud by nebyl
nějakým způsobem spojen s jinými obory, podstupuje
riziko velkých omylů, ztráty času při
řešení falešných problémů, produkce
mýtů a "mlácení prázdné
slámy". Z toho vychází současná
potřeba týmové práce,
interdisciplinárního záběru a
vzdělání, potřeba dialogu a společenství. A
to nejenom z utilitárních, praktických důvodů,
proto, že ve větším počtu jsme schopni vidět
problém z více úhlů a snadněji nalezneme
řešení, ale proto, že se novým způsobem
rozvíjí vztahové (sociální) bytí
člověka i na rovině poznání. Cesty, po nichž
lidstvo kráčí, historické okolnosti, vedou
člověka k tomu, aby rozvíjel tuto svoji základní
dimenzi tak jako nikdy předtím.
Hledání
a disharmonie
Tato situace hluboce zasahuje také svět
umění. Umělci se nemohou vydělit z dnešního
lidstva se všemi jeho charakteristikami, s novými typy vztahů,
které se rodí. Není možné, aby se
vyčlenili, protože pokud nemají tohle všechno
ve svém nitru, tak v určitém smyslu nejsou umělci,
protože nevyjadřují situaci lidstva, uprostřed
něhož žijí. Někteří umělci snad
ještě dokáží žít stranou námah
a soužení dnešní společnosti, ale jde
spíše o výjimky, které nemohou mít
zásadní vliv; i kdyby ztvárňovali dobré a
pozitivní jevy, lidé je budou stále měně
přijímat, protože už více nesouzní se
světem, v němž žijeme. (Na tomto
místě je potřebné dobře porozumět, co se tím chce
říci, protože ve světě umění je
platným fenoménem existence takzvaných
"solitérů", kteří zdánlivě
žijí nepovšimnutí a odtržení od ruchu
světa a přesto jejich tvorba může být hluboce
vnitřně propojená s podstatnými soudobými jevy,
při zachování mnoha výhod nadhledu z
ústraní. Smrtelné pro uměleckou tvorbu je - a na to
chce zřejmě autor upozornit - uzavření se do
určitého povrchního umělého světa,
např. záliba v estetismu starých ověřených
uměleckých postupů, anebo honba za senzacemi a za masově
přijímanými formami projevu. Pozn.
překl.). A tento svět, který
společně sdílíme, je, spíše než
kompozicemi, často vyjadřován dekompozicemi, s
nimž se setkáváme v některých
uměleckých projevech. Na jedné straně si
můžeme pomyslet, že svět se zbláznil, anebo že
se jedná o dobře promyšlené reklamní a
komerční tahy, zaměřené na slávu a zisk.
Když se však podíváme více do hloubky,
musíme uznat, že my sami jsme právě takoví.
Dnešní umění přesně vystihuje stav duše,
jaký zakoušíme uprostřed všech ostatních
lidí: chtěli bychom kousek toho a kousek onoho, mít ode
všeho trošku a být tak trochu vším. A
současné umění dokáže určitým
způsobem vyjádřit to, co jsme, jako lidé
dnešní doby. Možná to dělá disharmonicky,
to je pravda, ale příčina je v tom, že člověk
sám je disharmonický uvnitř sebe a ve svých
vztazích. Umělec je ponořen do lidstva, které
prožívá tak bohaté a hluboké zkušenosti,
že dosavadní umělecké formy nestačí, aby
vyjádřily skutečné rozpoložení
současného člověka. Proto dochází ke krizi.
Můžeme tedy mluvit o krizi umění, ale do té
míry, do jaké se v ní odráží krize
přerodu lidstva, které míří k nové
syntezi. Do krize se dostal jeden model, systém hodnot, z nichž některé budou
později znovu přijaty, protože člověk vždy znovu
nalezne to, co má trvalou platnost.
Nové
umění
V souvislosti s výše uvedenými
skutečnostmi vyvstává otázka: kam to všechno
spěje? Myslím, že lidstvo kráčí
vstříc nové rovnováze ve společnosti,
vyplývající z nového vnímaní
jednoty a odlišnosti. Je potřebné, aby člověk
pochopil, že je více vztahový než v minulosti, i
když zůstává plně sám sebou. A v
určitém smyslu je víc sám, navzdory tomu, že
svým bytím je více propojen s ostatními. Situace se
vyvíjí k otevírání nových
styčných bodů a nových podob dialogu,
soužití a vztahů, jak mezi jednotlivci, tak mezi
společenskými skupinami, národy, atd. Spějeme k
novému životu, k nové vizi života. Lidstvo hledá
jiný model své existence, nové bratrství,
nové uspořádání, které bude
božské a lidské zároveň. Také
umění, které se dnes nachází na
rozhraní dvou světů, nalezne nový způsob
vyjadřování. Každé období má
své typické květy, a proto se umění nemůže projevovat ve
formách ze 14. či 15. století, jakkoliv jsou
podivuhodné a krásné. Proto, když se
dnešní umělci setkávají, aby hledali novou
vzájemnou duchovní jednotu (nemyslím duchovní v
náboženském smyslu, ale v nejhlubším
myslitelném osobním rozměru) kladou tím ty
nejsolidnější základy pro řešení
problému umění, pro nalezení nových forem,
které by dokázaly vyjádřit a plně
odpovědět na daný stupeň poznání a na
potřeby nové fáze života lidstva, která se
rodí. Budou potřební umělci, kteří si
osvojí nový druh umělecké tvorby a
poznání, který nebude mít jenom
individuální rozměr, ale dovolí jim do
určité míry vyjádřit - i když zůstanou
naplno sebou samými a stále více si to budou
uvědomovat - také náhled někoho jiného.
Říká se, že láska sjednocuje; proto je
podstatná pro poznání. Ve skupině lidí, kde je
přítomný pravý vztah lásky, jednoty, se
lépe daří vzájemný přenos
rozdílných způsobů nahlížení
věcí. Každý je pak schopen vidět věc jednak
ze svého úhlu pohledu, ale také skrze pohled toho
druhého, jeho očima. Také tehdy, když nejsme sjednoceni
v lásce, se určitým způsobem navzájem
ovlivňujeme: když ne jinak, tak alespoň tím, že
reagujeme na podněty, protože ostatní lidé nám
vždy něco sdělují. Ale pokud se ponoříme do
hloubky lidského bytí, do metafyzického bytí,
které tíhne k jednotě, velice usnadníme tento
způsob poznání; dokážeme asimilovat nové
skutečnosti a nalezneme pro ně odpovídající
vyjádření. které ostatní pochopí,
protože budou odpovídat tomu, co intuitivně cítí
a žijí.
Současné výrazové prostředky
umění, které se nám mnohdy zdají tak
podivné, jsou ve skutečnosti vyjádřením toho, co
prožívá lidstvo, nucené k
vnějškové jednotě, přestože vnitřně
ještě není sjednocené. Reflektují
tisíce věcí, které ještě nejsou uvedeny do
souladu. Kdybychom dokázali harmonizovat vztahy mezi námi, jako
lidskými bytostmi, dokázali bychom harmonizovat i svět umění
a jeho výrazové prostředky, protože umění
je výrazem bytí a praví umělci jsou ti, kdo dovedou
dát formu tomu, co nosí ve svém nitru, bez ohledu na
technické prostředky, které používají. A
pokud nedokážeme harmonizovat své vztahy, nikdy nedospějeme
k novému umění, které by lidi naplňovalo a odpovídalo na jejich životní pocit. A
tedy, na jednu stranu je dobře, že se vynořují tyto
umělecké projevy, protože odhalují krizi
dosavadního způsobu vyjadřování a
pomáhají nám lépe pochopit, jak na tom
momentálně jsme. Jsou však také příznakem
nutnosti jít kupředu, jsou znamením, že bytí
už se vzdálilo aktuální umělecké
formě. Pokud se umění projevuje v disharmonických
formách, znamená to, že jsme dospěli do nové
fáze bytí, která ještě není
uspořádaná do odpovídající formy.
Současné umění je destrukcí
předchozích modelů, ale není to ještě
nové umění. To budou schopni vytvořit jenom
lidé, kteří žijí v souladu s
aktuálním stupněm rozvoje bytí a lidstva. Budou to
lidé, kteří sdílejí takové
vzájemné společenství, že budou jednak schopni
vyjádřit co sami osobně cítí, ale
zároveň také to, co cítí lidský celek,
do něhož jsou začleněni. Budou si umět navzájem
naslouchat, budou umět vnímat jeden druhého nejenom skrze
slova, protože někdy stačí vcítit se do
druhého ještě dříve než promluví,
stačí "naslouchat" jejich bytí, které je
pro nás darem, tomu bytí, jímž jsou. Myslím,
že z lidí tohoto typu se zrodí něco nového, co
nebude destrukcí starého, ale co předchozí hodnoty
zachová - protože všechny velké umělecké
epochy v sobě obsahují zárodky nových období,
která mají přijít - i když je
vyjádří z jiného úhlu pohledu, v
nějakém novém aspektu. Ale není možné
čekat se založenýma rukama na zrod těchto nových
forem. Stanou se skutečností skrze lidi, kteří
objeví lidskou vzájemnost v jejím nejhlubším
smyslu, objeví společenství.
© Pasquale Foresi
(Z italského
originálu přeložil Marek Trizuljak, publikováno na
festivalu Forfest a v časopisu Ateliér v r. 2004)
(Ilustrační fotografie k textu: Marek Trizuljak, Benátky
v říjnu 2005, během Bienále)
La
Crisi dell'Arte
Pasquale Foresi
dal libro "Conversazioni
di filosofia"
Vorrei fare
qualche cenno non tanto sull'arte o sull'estetica in sé, quanto su
alcuni presupposti dell'arte e
dell'estetica che, applicati poi in questo campo, possono risultare
d'importanza fondamentale.
Crisi del pensiero
Partiamo
da quello che si osserva nella vita dell'umanità in questi ultimi
decenni. La cosa più
evidente che appare sono i grandi cambiamenti a livello sociale, culturale,
politico, tecnico-scientifico, che hanno scosso completamente soprattutto
alcuni Paesi, ma in una certa misura e sempre di più tutta
l'umanità.Con queste rivoluzioni o innovazioni si è verificata
una profonda crisi non solo a livello sociale, ma anche nel pensiero. E' una crisi che potremo chiamare di
scetticismo: non si crede più alle possibilità del pensare per
affermare delle verità razionali; si diffida cioè del valore
della ragione. Questo lo si avverte in tutti i campi. Nel pensiero filosofico
oggi nessuno può affermare di aver la filosofia da seguire. Più che fare della filosofia
spesso ci si limita a fare la storia delle idee filosofiche e non si trovano
delle personalità tali da innovare profondamente il pensiero. Nel campo cattolico, in particolare, non
sazia più quel modo di capire la realtà in senso realista
medievale, e si cercano altre strade. A livello teologico si assiste a tutta
una serie di opinioni le più disparate che appaiono e scompaiono, che si
contraddicono, come un sintomo di una crisi non tanto della fede, non tanto
della presenza del divino, quanto del modo di presentare, esprimere, capire la
fede. Si tratta di uno di quei fenomeni storici che non si possono
fermare. E' l'umanità che
non viene più soddisfatta dalla maniera in cui prima si pensava e si affrontava
la realtà. Come succedeva,
ad esempio, al tempo dei presocratici con i sofisti: questi non negavano il
pensare e la vita, ma esprimevano il malessere dell'umanità di allora di
fronte a un modo di concepire la realtà che non era più adeguato
allo sviluppo umano di quei popoli e di quella cultura. Era necessaria una nuova fase che loro,
senza saperlo, stavano preparando. Infatti dopo sono venuti Socrate, Platone,
Aristotele, con filosofie grandiose che rispondevano alle esigenze del loro
tempo e continuano ad offrirci degli aspetti suggestivi ancora adesso. Essi però sono stati come il
prodotto di quella crisi, di quella decomposizione della vita precedente che ha
permesso lo svilupparsi di nuove concezioni. Ad ogni nuova svolta
dell'umanità è necessaria una certa crisi di sofismo e di
scetticismo, il cui aspetto positivo è precisamente di indicare
l'esigenza che gli uomini hanno di trovare nuove profondità e nuovi
orizzonti nella vita e nel pensiero.
Crisi dell'arte
Vita,
lavoro, pensiero, musica, arte, sono tutte espressioni diverse, ma collegate, dell'uomo. Anche l'arte, che è una delle
più alte intuizioni dell'essere, sta passando una crisi che può
essere molto indicativa. Vediamo che oggi si producono delle innovazioni
radicali nel campo dell'arte. Il popolo, la gente semplice, resta sconcertata,
non riesce a capire queste manifestazioni artistiche d'oggi. E questo è
grave sotto un certo aspetto, perché nei periodi più felici della
vita del pensiero e della vita dell'arte c'è la partecipazione
dell'umanità di allora, del popolo, delle masse. Ancora fino alla
generazione precedente alla mia, ad esempio, c'erano in Toscana dei contadini
che conoscevano a memoria La Divina Commedia, proprio perché era
un'espressione artistica che rispondeva alle esigenze della vita di quel mondo,
di quella cultura. Qualcosa di
simile succedeva con le grandi tragedie greche, oppure con i dibattiti
filosofici che venivano fatti dai filosofi nelle piazze ai tempi dei romani, o
con le dispute teologiche che si facevano più tardi nelle chiese davanti
al popolo. Queste espressioni
venivano seguite dal popolo perché c'era un innesto profondo fra la
cultura, il pensiero, l'arte del tempo, e l'esistenza di quelle persone. Allora
ci si potrebbe domandare se è vera arte quella produzione che oggi
lascia perplessi o che non viene capita dalla maggioranza del popolo. D'altra
parte, personalmente, vedo del positivo nelle attuali espressioni artistiche,
perché attraverso quelle nuove forme è l'umanità che sta
ricercando se stessa. Non è più soddisfatta delle vecchie forme e
tenta quindi nuove strade, senza ancora riuscire tuttavia a trovare una nuova
sintesi, delle forme che la sazino, ossia che la esprimano nelle sue più
profonde esigenze attuali.
Dall'individuale al collettivo
Se oggi tutto
entra in crisi e tante cose non soddisfano più, è precisamente
perché nel nostro tempo stiamo assistendo a un passaggio
dell'umanità da una fase storico-culturale ad un'altra. Qual è l'aspetto fondamentale che
sta cambiando nella società attuale? Si tratta del fatto che fino ad ora
l'uomo occidentale ha visto e vissuto le cose da un punto di vista soprattutto
individualistico, mentre la fase nuova nella quale stiamo entrando è
quella della vita collettiva, o - se non si vuole usare questa parola che
può avere anche un senso tecnico molto preciso - della vita comunitaria.
Questo succede sia a livello, diciamo, superficiale (notizie anche minime che
si sanno dappertutto, rapidità dell'informazione, facilità di
spostamento e di contatto con altri popoli e culture, eccetera), sia ad un
livello più profondo. Prima
ognuno pensava da sé, e poi comunicava o riceveva dagli altri. Se
scriveva una lettera, la risposta gli arrivava dopo mesi di corriere; intanto
lui meditava per conto suo, poi quando riceveva la risposta poteva ripensare
tranquillamente all'argomento trattato e riscrivere un'altra lettera che
arrivava a sua volta dopo mesi.
Basti citare san Girolamo: le sue lettere sono datate a tre, quattro
anni di distanza, alle volte, a causa del tempo che occorreva ad una lettera
per arrivare dall'Africa all'Europa e alla risposta per il viaggio inverso.
E quello che
si dice della lentezza delle comunicazioni si può affermare di tante
altre cose. Il fatto, ad esempio,
che non esistesse la stampa faceva sì che anche delle opere più
grandi, quelle che hanno fatto storia, le Summe Teologiche del medioevo, ad
esempio, ce ne fossero poche decine di copie in tutta l'Europa: era un
manoscritto che si andava a consultare solo nelle università, nelle
grandi biblioteche, mentre normalmente non circolavano che appunti compilati
dagli alunni stessi, dato che un'opera di quel genere aveva un prezzo
commerciale evidentemente altissimo. Questo per dire che i contatti umani, i
problemi, lo sviluppo conoscitivo, erano diversi da quello che sono oggi. L'uomo pensava da solo. Non esisteva la socialità
conoscitiva in maniera così acuta come si manifesta oggi. Ai nostri
giorni stanno cambiando tutti i rapporti.
Riceviamo continui choc dal
ritmo della nostra vita, dai contatti permanenti che abbiamo con gli altri
uomini, siamo bombardati continuamente da immagini, pubblicazioni, notizie, ci
troviamo in una tensione continua fra le mille informazioni che ci arrivano e
la necessità di andare a fondo nei problemi, fra la specializzazione e
un dilettantismo superficiale in ogni campo.
Jacques
Maritain dice di san Tommaso che aveva letto tutta la produzione che c'era
stata fino allora, del mondo greco e del mondo romano, della patristica e del
mondo medievale, e solo quando poté dire di avere una certa competenza,
oltre che nella filosofia e nella teologia, anche nella scienza, nell'arte,
nella medicina, incominciò a produrre. Lui voleva dire qualcosa di
nuovo, quindi sentiva di dover leggere tutto quello che l'aveva preceduto. Oggi
uno specialista, se da una parte è cosciente del fatto che è
impossibile fare una cosa simile, allo stesso tempo sa che se non è
collegato in qualche maniera con le altre scienze rischia di commettere dei
grossi errori, di perdere tempo, di affrontare problematiche false, di fare
della mitologia o di parlare "sopra le nuvole". Da qui le esigenze attuali del lavoro in
équipe, la necessità del lavoro e dell'insegnamento
interdisciplinare, del dialogo, della comunione. E questo non solo per un'utilità
pratica, perché essendo in più riusciamo ad affrontare un
problema da più angolazioni e arriviamo più facilmente a una
soluzione, ma perché si sta sviluppando in maniera nuova l'essere
sociale dell'uomo, anche a livello conoscitivo. La marcia dell'umanità, le
circostanze storiche, mettono l'uomo nelle condizioni di sviluppare questa sua
dimensione fondamentale, come mai era successo prima nella storia.
Ricerca e disarmonia
Questa
situazione non poteva non incidere profondamente anche nel mondo
dell'arte. Gli artisti non possono
estraniarsi dall'umanità d'oggi con tutte le sue caratteristiche, con i
nuovi tipi di rapporto che vanno nascendo.
E non devono estraniarsi, poiché se non hanno tutto dentro, in un
certo senso, non sono artisti, in quanto non riescono a esprimere
l'umanità nella quale vivono.
Qualcuno riesce ancora a tenersi ai margini del travaglio della
società attuale, però sono delle eccezioni che non riescono a
incidere profondamente, e anche se esprimono delle cose belle e positive la
gente le sente sempre meno come proprie, perché non esprimono più
il mondo in cui viviamo. E questo mondo nel quale ognuno di noi vive viene
espresso molte volte da queste, più che composizioni, decomposizioni che
troviamo in certe espressioni artistiche. Da una parte verrebbe da pensare che
si stia impazzendo, o che ci si trovi davanti ad accorte trovate pubblicitarie
e commerciali per acquistare fama e danaro. Però se guardiamo più in
profondità dobbiamo riconoscere che noi siamo proprio così. L'arte d'oggi esprime esattamente lo
stato d'animo che proviamo noi nel vivere in mezzo a tutti gli altri:
cioè noi vorremmo essere un po' di questo e un po' di quest'altro, avere
tutto in noi ed essere un po' tutto.
L'arte attuale riesce ad esprimere in qualche maniera quello che siamo
noi, uomini d'oggi. In maniera ancora
disarmonica, è vero, ma proprio perché è l'uomo stesso che
è disarmonico dentro di sé e nei suoi rapporti.
L'artista
d'oggi è immerso in un'umanità che ha fatto esperienze
così ricche e profonde, da sentire che le forme precedenti dell'arte non
gli bastano più per esprimere quell'uomo che è. Allora entra in crisi. Crisi dell'arte, dunque, ma tanto in
quanto esprime la crisi di transizione dell'uomo che sta avanzando verso una
nuova sintesi. E' entrato in crisi
uno schema, una serie di valori alcuni dei quali dopo verranno ripresi,
perché quello che è valido l'uomo lo ritrova sempre.
Un'arte nuova
Verrebbe da
domandarsi: ma allora dove andremo a finire? Penso che l'umanità stia andando
verso un nuovo equilibrio sociale dato da un nuovo senso di unità e di
distinzione. Bisogna che l'uomo
scopra che è più sociale di una volta, anche se rimane
completamente se stesso. Ed
è più solo, in un certo senso, pur essendo più pienamente inserito
negli altri. Si sta andando verso
nuovi punti di contatto, di dialogo, di coesistenza, di rapporti, sia fra le
persone che fra i gruppi sociali ed i popoli. Si sta aprendo il passo una nuova vita,
una nuova visione della vita. L'umanità sta cercando una realtà
nuova, una fratellanza, una sintesi nuova che è divina e umana. E anche l'arte, che oggi si trova a
cavallo fra due mondi, riuscirà ad esprimersi in una forma. Ogni stagione ha i suoi fiori, quindi
l'arte non può esprimersi oggi con le formule del secolo XIV o di un
secolo fa, pur essendo meravigliose. E' per questo che quando degli artisti si
trovano oggi per cercare una nuova unità spirituale tra loro -- non
spirituale in senso devozionale, ma nel senso più personale e profondo
che si possa pensare -- stanno mettendo le basi più solide per risolvere
il problema dell'arte, per trovare nuove espressioni artistiche che esprimano e
sazino la conoscenza e la vita dell'umanità che sta nascendo. Ci
vorranno degli artisti che possiedano un nuovo tipo di arte e di conoscenza,
che non è solo quella individuale, ma che permetta loro, restando e
scoprendo sempre più pienamente se stessi, di esprimere anche un po'
della conoscenza dell'altro. Si
dice che l'amore è unitivo, e per questo è fondamentale per la
conoscenza. Un gruppo dove ci sia
un vero rapporto di amore, di unità, riesce più facilmente a
trasfondere reciprocamente fra i membri i diversi modi di vedere le cose. Ognuno, così, è capace di
vedere dal proprio punto di vista, ma anche con l'occhio dell'altro.
Anche quando
non siamo uniti nell'amore, in un certo senso ci influenziamo: se non altro
come reazione, gli altri ci comunicano sempre qualche cosa. Ma se ci inseriamo nell'essere dell'uomo
e nell'essere metafisico che tende all'unità, noi facilitiamo enormemente
questo nostro modo di conoscere e assimiliamo quegli elementi che poi sapremo
esprimere in forme tali che gli altri capiranno, perché sono proprio le
forme che tutti inconsciamente sentono e vivono.
Le
espressioni attuali dell'arte che ci sembrano così strane, sono in
realtà espressione di quello che è l'umanità costretta a
vivere unita essendo ancora disunita.
Esprimono mille cose non ancora armonizzate. Se noi riuscissimo ad armonizzarci tra
noi come persone, allora ci armonizzeremmo anche nell'arte e nelle sue
espressioni, perché l'arte è l'espressione dell'essere, ed i veri
artisti sono quelli che riescono a dar forma, al di là delle tecniche
che hanno imparato, alla realtà che possiedono dentro. Se non
riusciamo ad armonizzarci non riusciremo mai a creare un'arte nuova che
soddisfi tutti. Quindi da una parte è bene che emergano le attuali
espressioni artistiche, perché ci fanno vedere la crisi delle forme del
passato e ci fanno meglio capire come siamo adesso. Però sono anche un sintomo
dell'urgenza che abbiamo di andare avanti, sono un segno che l'essere è
già al di là della forma artistica attuale. Se l'arte si esprime in forme decomposte
vuol dire che siamo già in un essere che è al di là e che
non ha trovato ancora una sua perfezione formale. L'arte attuale è la distruzione
del vecchio tipo, ma non è ancora il nuovo tipo. Questo riusciranno a crearlo solo delle
persone in sintonia con il grado di sviluppo attuale dell'essere e
dell'umanità. Delle persone
che siano in tale comunione fra loro da poter esprimere allo stesso tempo
quello che loro personalmente sentono e quello che sente il corpo sociale in
cui sono inserite. Che sappiano
ascoltarsi tra di loro, e non solo attraverso le parole, perché alle
volte basta ascoltare gli altri prima ancora che dicano una parola, basta
ascoltarli nell'essere che ci danno, nell'essere che sono. Penso che sarà da persone di
questo tipo che nascerà qualcosa di nuovo, che non distruggerà il
vecchio ma lo conterrà - perché tutte le grandi epoche artistiche
contengono in sé i semi di ogni altra epoca -, esprimendosi però
da un altro punto di vista, da un altro aspetto. Queste forme nuove non si può
stare ad attendere che nascano.
Nasceranno da persone che abbiano scoperto nel senso più profondo
la socialità, la comunione.
© Pasquale
Foresi
(foto
illustrative al testo: Marek Trizuljak - Venezia, Ottobre 2005, nel periodo
della Biennale)