Generace s hranicemi a bez
hranic
Slovensko - česká výstava „Bez
hranic“ Galerie G Olomouc,
6.-29.9. 2006
V roce 1998 se z iniciativy malířky Evy Mišákové-Ábelové
uskutečnila v Galérii M.A.Bazovského v Trenčíně výstava,
jejímž záměrem bylo setkání a vzájemné srovnání tvorby sedmi spolužáků z
pražské AVU. Rozměrem navíc a dokonce i určitou organizační komplikací -
převážené obrazy musely projít celními procedurami - se stala realita nedávno
rozděleného Československa. To bylo inspirací pro název „Bez hranIc“, který výstavě dala její
kurátorka Danica Lovišková, ředitelka zmíněné
trenčínské galerie. V roce 1999 následovala výstava v Olomouci, s identickou
sestavou autorů (Zdena Höhmová, Boris Jirků, Eva Mišáková-Ábelová,
Božena Rossí, Karel Rossí, Miroslava Trizuljaková a Marek Trizuljak), k níž se
přidali další dva slovenští autoři, sochař Igor Mosný a malíř Juraj Oravec, absolventi bratislavské Vysoké školy
výtvarných umění. Objevil se tak obrys generační sondy do tvorby názorově,
typem umělecké formace a výtvarným myšlením navzájem blízké skupiny slovenských
a českých umělců.
Autoři,
kteří se setkávají na aktuální olomoucké výstavě, Marian Jurek, Juraj Krajčo, Eva Mišáková-Ábelová a Igor
Mosný (SR), Zdena Höhmová, Boris
Jirků, Martin Pawera, Božena Rossí, Karel Rossí, Miroslava Trizuljaková a Marek
Trizuljak (ČR), zastupují současnou generaci „padesátníků“ ve zčásti
náhodně i zákonitě vzniklém profilovém vzorku, v němž by se klidně mohli
ocitnout mnozí další, na české straně například Petr Štěpán, Vladimír Kokolia,
Václav Benda, Jiří Sobotka, či předčasně zesnulí Jiří Horálek a Roman Havlík.
Všichni se narodili v dnes často skloňovaných padesátých létech, v
nejzranitelnějším věku dětství a počátků dospívání prožili prudké změny 60.
let, od krátkého uvolnění poměrů a velkého rozmachu československé kultury až
po zdrcující šok invaze v roce 1968. Všichni absolvovali umělecké studium v
období „normalizace“, vlastní profesionální dráhu začínali v první polovině 80.
let, kdy byla atmosféra ve společnosti ještě stále velmi tíživá a otevřená
komunikace se svobodným světem byla prakticky nemožná. Mnohé to vedlo ke zvýšené citlivosti, ale i k
opevnění vlastního privátního světa a hledání vnitřní svobody. Život této
generace protínají i další silokřivky, zejména dramatická celosvětová proměna,
kdy se v základech otřáslo hledání opory v jednotících myšlenkových systémech,
víra ve spásu lidstva cestou vědecko-technického pokroku, či naivní optimizmus
pramenící z pocitu, že přírodní zdroje by snad bylo možné donekonečna
opanovávat a plenit. Na umělecké a myšlenkové scéně nastupuje postmoderna,
která sama o sobě možná ještě není otevřením nové cesty, spíše je definitivním
semletím všech dozvuků moderny. Tento vývoj byl na západ od našich hranic
přirozenější a postupnější, zatímco u nás proběhl, zvláště po roce 1989, v
podobě překotných skoků. Můžeme proto také mluvit o „generací s hranicemi i bez
hranic“, která ve svém živote viděla pád několika bariér, ale i vznik nových
rozdělení, a která rovněž - ve smyslu časové a kulturní pozice na předělu mezi
dvěmi epochami - je generací na rozhraní.
Co vyjmenovanou skupinu zcela jistě
spojuje, je podobná vnímavost v některých základních otázkách a postojích,
která vedla ke vzniku dlouholetých přátelství a zhmotňuje se rozmanitým
způsobem v jejich životních cestách a východiscích umělecké tvorby. Přestože
práce jednotlivců je navzájem dost odlišná, i její exaltované polohy, jaké
představuje například tvorba Borise Jirků, prozrazují na kost obnaženou
citlivost a směřování k věcem hlubinně existenciálním. Příkladem může být jeho
rozměrné sousoší „Muž a žena“ (viz reprodukce nahoře), jedna z dominant
olomoucké výstavy v roce 1999: v dané dvojici je to žena, která drží a chrání
ve svých rukou plameny lásky. Typickým společným jmenovatelem všech
vystavujících je pak jejich zakotvení v klasických výtvarných oborech a s tím
související dobře zvládnuté „řemeslo“. Zvolené médium, obraz, kresba, či
sochařský objekt, je pro ně prvotním a základním prostorem vyjádření. Tito
autoři se pak zpravidla nestávají součástí rychle se měnících trendů a proudů,
ani se příliš nezapojují do vytváření uměleckých skupin, jako jejich jenom o
pár let mladší kolegové; mnohem častěji zůstávají vyhraněnými solitéry, kteří
jakoby stáli poněkud stranou a využívali výhody odstupu.
Volné práce z doby vysokoškolského studia
představují na olomoucké výstavě autentický časový kontrapunkt. Posilují rozměr
generační sondy a naznačují vzájemné podobnosti v dobách „startovní čáry“,
především malířskou a kreslířskou expresivitu, spojenou s důrazem na
barevně-emoční stránku výstavby obrazu. Výrazovost není samoúčelná a není jenom
výsledkem studijných experimentů; směřuje k zachycení hlubších vrstev, k
symbolickým významům a vnitřní záři věcí. Tyto obrazy předznamenávají další
dráhu svých autorů, vyzařují silnou
vnitřní vizi, která se stala nosnou pro celou jejich uměleckou tvorbu.
Zdena Höhmová po léta soustředěně buduje malířské dílo,
které je nosné v dobové civilizační výpovědi, v zachycení existenčních pocitů a
úzkostí dnešního člověka, v neustále inovovaných výtvarných postupech, či v
zákmitech „nezachytitelného“ ve velice osobních výpovědích, včetně výjimečné
schopností podpořit účinnost obrazů názvem („Vyhořelost“, či „Kejklíř v ubývajícím světle“). Boris Jirků je suverénní ilustrátor,
kreslíř, malíř a sochař. Jím ilustrované Márquezovy
romány, či Bulgakovova kniha Mistr a Markétka dnes už
patří mezi klasiku. Jirků vyniká schopností syntézy a přemostění mezi tvůrčími
kánony „moderny“ (princip originality a osobní autentičnosti, promyšlené
budování tvaru a kompozice, polyfonní výstavba barevnosti) a „postmoderny“ s
její morfologickou zubatostí, sarkastickou groteskou, či znepokojivě bodavým
vizionářstvím, vzbuzujícím pocit ohrožení. Nepřehlédnutelnou se také stala pedagogická
a akademická dráhu Borise Jirků1. Marian Jurek se v době studia v Praze projevoval jako ojedinělý
malířský talent, hraničící s genialitou. Bylo to však zaplacené extrémní
senzibilitou a zranitelností. Střet s cynickou realitou „normalizace“ na východním
Slovensku po návratu ze školy vyústil u tohoto umělce do vážného onemocnění,
které jeho další dráhu přerušilo. Vystavené práce, přesvědčivá malířská díla s
mimořádnou barevnou i kreslířskou emotivitou, pocházejí převážně z doby studií
a z období krátce po škole. Juraj Krajčo je
malíř a restaurátor žijící v Trenčíně. Danica
Lovišková o jeho tvorbě říká: „Krajčo se
paralelně věnuje malbě a restaurátorské tvorbě. V nejnovějších, téměř
monochromních malbách se autor propracoval k hutnému, abstrahovanému tvaru.
Vytváří si vlastní ikony smutku, poznání a naděje, do nichž se koncentrovaně
promítají jeho osobní zkušenosti, intelekt, mikrosvět vlastního nitra a
existenční vize“. Eva Mišáková-Ábelová ve své výraznosti a komunikativnosti v ničem
nezaostává za památkou svého otce, pozoruhodného slovenského malíře Svetozára Ábela. Ve vlastní tvorbě se autorka většinou
vyjadřuje v relativně menším formátu, na jehož ploše soustřeďuje a navzájem
spojuje různé významové a formální vrstvy, smutek, i radost, tajemnou nostalgii
i oslavu života, ztvárněnou do osobité kresebné, barevné i obsahové poetiky. Igor Mosný bravurně pracuje s klasickým
sochařským materiálem, se dřevem, kovem, či kamenem, ale i s úplně novými
hmotami a technologiemi. Tvořivé přesahy a profesionální kompetence dovolují
autorovi zvládnout jak významné společenské objednávky (například dnes už na
Slovensku velmi známé fontány), tak i vlastní volnou tvorbu převážně komorních
plastik. D. Lovišková píše: „Kreativní
dialog s materiálem je příznačný pro celou tvorbu Igora Mosného. Bravurní
modelace tvaru, cit pro různé druhy materiálu a reinterpretace starých,
nefunkčních fragmentů minulých dob, tvoří základ autorova sochařského programu.
Jeho díla jsou výstižnými metaforami a totemy našeho věku.“ Martin Pawera systematicky rozvíjí své
celoživotní téma monumentalizace obyčejných okamžiků života starých lidí a
jejich světa. Výtvarně i obsahově Pawera balancuje až v krajních polohách
senzibility a účasti na údělu svých modelů. Vyjadřuje se ve stylu vzdáleně připomínajícím
insitní malíře z někdejší Jugoslávie (např. Ivan Generalič, či Mirko Virius), ale
jeho vroucnost a malířská přesvědčivost je v každém případě velmi osobitá a
neopakovatelná. Božena Rossí
představuje až vizionářskou polohu niternosti. V jejích většinou jemně barevně
laděných, lazurně i strukturně vybudovaných enkaustikách se odkrývají silně
emotivní imaginace, které jsou naléhavě fyzicky tělesné a strhujícím způsobem
duchovní zároveň. Může to být světlo pronikající fyziologickou tkání i vize duchovní
krajiny, anebo je to tak, že obojí společně ukazuje na vzájemné propojení všech
věcí. Karel Rossí se volně inspiruje
bohatou škálou výtvarných, filozofických a duchovních obsahů severoevropské
deskové malby, jejíž mystickou vizi převádí do bizarní reality současnosti.
Jako projekční prostor přitom využívá odkazy na sobě blízkou krajinu
Českomoravské vysočiny. Kaliopi Chamonikola
jej na zahájení výstavy v Domu umění v Brně (1995) charakterizovala jako
„postkonceptuálního postmoderního postkrajináře“. Je to vtipná, zkratkovitá hyperbola, Karel určitě
není „postkonceptuální postkrajinář“ (podobné ekvilibristiky jsou mu hodně
vzdálené), je však ve vysoce původní kvalitě „postmoderní“, přinejmenším v
rovině groteskních šlehů a složitě strukturovaných citací. Miroslava Trizuljaková ukazuje vzájemné inspirativní vazby mezi
svojí restaurátorskou profesí a malířskou tvorbou. Pracovní postupy
restaurování, jako odkrývání vrstev, transfer, či trpělivé znovu vyvolání
zanikajícího obrazu k životu, se ve volné tvorbě M. Trizuljakové různým
způsobem zrcadlí v materiálových a technologických řešeních, či v malířském
rukopisu, ale především se převtělují do imaginativních postupů; její obrazy
jsou objevováním zapomenutých „krásných obrazů“, odkrýváním různých vrstev vědomí
a prostorů duchovního světa. Marek
Trizuljak představil jedno z nových rozvětvení svých výtvarných aktivit v
podobě plastik ze skla v jednoduchých lapidárních tvarech. Masivní tavený
skleněný materiál je zde uplatněn v základní podobě bez dodatečného broušení a
leštění, ve stavu, v jakém byl vytažen z formy. Společně se sochařskými díly
Igora Mosného přinášejí prostorové objekty M.Trizuljaka další doplňující úhel
pohledu k výběru z tvorby vystavujících generačních kolegů.
Projekt spolupráce slovenských a českých
umělců olomouckou výstavou nekončí, jeho další pokračování se připravuje
napřesrok v Galérii M.A. Bazovského v Trenčíně.
V Olomouci, 6.9.2006,
(doprovodný text, který k výstavě
připravil její účastník a spoluorganizátor Marek Trizuljak)
_________________________________________________________
(1) K rozvířené atmosféře
kolem nedávného krátkého působení B. Jirků na postu rektora pražské VŠUP se
nabízí otázka: Kam se asi ubírá společenství, které namísto toho, aby se semklo
v zájmu řešení odkrytých problémů, plýtvá síly v hysterických kampaních,
osobních útocích a očerňování? A jak se současná čpící situace na škole projeví
na osobnostní a občanské formaci studentů? Kdyby se chtělo, mohlo by to taky
být docela jednoduché, stačilo by poctivě prověřit, zda ony znepokojivé
výsledky auditů hospodaření školy odpovídají skutečnosti. Vyšetření této věci a
zjednání nápravy by možná bolelo, ale určitě by vneslo klid na školu a do její
rozvířené akademické obce, jejíž pohlaváři jaksi zapomněli, že jsou na svých
místech k veřejné službě - tedy proto, aby zajistili kvalitní výuku studentů.
Za tuto veřejnou službu - a za nic jiného - jsou placeni z kapes daňových
poplatníků.