TRANSPARENCE - CESTY SVĚTLA
Projekt
výstavy připravovaný na rok 2007
Tento projekt představuje 13 výtvarných umělců z bývalého
Československa (11 z České republiky a 2 ze Slovenska). Ve výběru je zastoupeno
5 žen, Zdena Höhmová, Michaela Klimanová, Božena Rossí, Eva Trizuljaková,
Miroslava Trizuljaková a 8 mužů, Jan Jemelka, Karel Rossí, Tomáš Rossí, Pavel
Šlegl, Petr Štěpán, Marek Trizuljak, Václav Vaculovič a Petr Zlamal. Jedná se
po umělecké i lidské stránce velice kompaktní skupinu umělců, i když žijí a
pracují na nejrůznějších místech, ve velkých i malých městech a obcích, většina
z nich na Moravě. Prakticky všichni se věnují výtvarnému umění profesionálně na
plný úvazek a pravidelně vystavují jak doma, tak v mnoha evropských zemích;
někteří z nich i v zámoří. Kromě 80-leté Evy
Trizuljakové, která je nestorkou skupiny, jsou všichni ostatní typickými a
významem své tvorby nadprůměrnými reprezentanty současné středoevropské
generace „padesátníků“.
Myšlenka
projektu má své počátky u osobní zkušenosti ze setkání s jedinečnou kolekcí
maleb od Vincenta van Gogha v Museu Kröller-Müller (Otterlo, v centrální
části Holandska), před několika roky. Van Goghovy obrazy zářily nádherným
světlem barevných souzvuků, vzbuzovaly zážitek slavnosti, nádech něčeho
mimořádného, ale také znepokojivý dotyk tajemství života. Zmíněné museum je
naplněno výběrem toho nejlepšího z evropského moderního umění, přesto alespoň
pro mne van Goghovy obrazy jakoby překryly vše ostatní a zůstaly mezi těmi
zážitky, na které se nezapomíná. Vincent van Gogh je jedním z řady umělců, u
nichž fenomén záře je hluboce spojen s
barevnou harmonií. Jeho dobový souputník a po jedno období blízký přítel,
Paul Gauguin, rovněž zakládá účinek svých obrazů na barvě a jejich harmoniích;
i když záře jeho maleb je o výrazný stupeň tlumenější a hlubinně
znepokojivější. Příkladem z úplně jiné doby je ikonomalba, plná tajemného
vyzařování, anebo brilantní barevné polyfonie deskových obrazů ve středověké
evropské malbě, jejichž světelná záře jakoby zrcadlila něco z nekonečné
dynamické krásy nebeského života (vnímám to zejména ve francouzské, italské a
české deskové malbě). Z umělců naší doby mne z tohoto pohledu zcela uchvátily
obrazy nedávno zesnulého německého malíře a sochaře O.H.Hajeka.
Jsem
přesvědčen o tom, že výtvarná díla (v intencích tohoto projektu mluvím
především o malbě) mohou vyzařovat světlo, které má z jedné části jistě své
racionální odůvodnění, například v teorii barev. Druhou složkou je přítomnost nepopsatelného,
zachytitelného spíše citem a intuicí. Myslím na jednu časem svého vzniku už
hodně dávnou a dnes velice málo používanou definici krásy jako záře pravdy (Veritatis splendor).
Italský
filosof Maurizio Malaguti ve svých
vizí naplněných, vysoce poetických textech mluví o „cestách světla“, které
nejsou jenom éterickým mihotáním, neživotní hříčkou fyzikálních úkazů, ale jsou
projevem živého bytí. Autor mluví o tvářích, které na nás hledí láskyplným
pohledem, schopným formovat a vést (paideia - odvěká, božská, láskyplná formace k dobru):
“Vanutí božího dechu utváří rozmanitou
mnohost bytí a vše navzájem spojuje do nové harmonie. Cesty světla nejsou
průsvitem netečných éterických sfér, mnohem spíše je to nekonečná mnohost
“živých tváří”, které přebývají v hřejivém světle a hledí na nás pohledem od
počátku trvajícího láskyplného formování k životu v pokoji (paideia).
Hvězdy a galaxie, které vidíme na nebeské klenbě, jsou jenom prázdnými obrazy,
ve srovnání s tím, co je mnohem větší a vyšší, se světem, kde se zářivé
světelné bytosti (životní světelné přítomnosti - luminous
presences) seskupují do mocných soustav, vyjevují
Boží plány a přicházejí k nám s těmi nejodvážnějšími záměry lásky.”
(M. Malaguti - „Mezi pamětí a projektem“, text v publikaci „Místo pro člověka“ -
Olomouc, Brno, Praha a Rimini 2004. Pisatel
textu je profesorem na katedře filosofie boloňské university a zabývá se
zejména hermeneutikou středověké literatury. Vydal řadu knižních titulů, v
nichž spojuje osobité filosofické myšlení s duchovními intuicemi).
Václav Vaculovič -
„Tajemně mizíš “
TRANSPARENCE -
průsvit, průzračnost, schopnost nechat
do sebe proniknout světlo a předávat ho dál, se v určitém smyslu může také
stát vlastností lidské osoby. To není jenom poetická metafora, i v současném
světě najdeme výjimečné osobnosti, u nichž lze tuto kvalitu bezpečně rozpoznat
(např. Jan Pavel II., Roger Schütz, Tereza z Kalkuty, Chiara Lubich, nový papež Benedikt XVI., či Dalai Lama).
V obrazech některých svých přátel a
kolegů malířů, mezi nimiž jsem hledal možné účastníky tohoto projektu, se
pravidelně setkávám s něčím, co bych nazval „průzračností“, schopností nechat
prostupovat záři, záblesky světla. Chtěl bych zdůraznit, že zde na prvním místě
nehraje roli princip temnosvitu, založený na stupňování světelných efektů v
kontrastech mezi bílou a černou barvou (známý např. v manýrismu, či tzv.
„metafyzické“ malbě). Mnohem spíše je to svobodná, otevřená tvůrčí práce s
barvou a se světlem.
Jan Jemelka: „Krajina
nebe - Jaro“
Zdena
Höhmová žije a tvoří
převážně v Brně a alternativně i v Praze. Malířka zpracovává téma světla
několika navzájem se prolínajícími postupy, jednak navršením a prosvítáním
jednotlivých vrstev malby, a zároveň také promyšleným odstupňováním barevných a
světelných akcentů. V 90. letech 20. stol. autorka pracovala na cyklu
„Prosvítání zdí“, kde zeď byla
symbolickou metaforou předělu mezi světy; v současné době se věnuje malířskému
cyklu „Překrývání symbolů“. Ve všech případech je jedním z hlavních témat
obrazů Zdeny Höhmové prozařování světla.
Michaela
Klimanová, která žije a
tvoři na Slovensku, v Bratislavě, je multimediální umělkyní, zabývající se textilní
tvorbou, instalacemi a performancemi. Vystavuje pravidelně na různých místech
světa (např. v Los Angeles, Soulu,
New Yorku a dalších významných metropolích). Její práce na papíře, protrhávané,
prořezávané a vrstvené asambláže, jsou niternou invokací světla. V poslední
době se Michaela Klimanová inspirovala dramatickými světovými událostmi,
počínaje teroristickým útokem na budovu WTC (dvojčata) v New Yorku. Své bílým
světlem zářící práce nazývá autorka „Dopisy do nebe“, jsou metaforou modliteb
za oběti teroristických útoků na celém světě.
Božena
Rossí náleží k výrazným
bytostným malířským osobnostem české umělecké scény. Světlo v jejích malbách je
výsostně vnitřní a tajemné, neosvětluje zobrazované subjekty z vnějšku, ale
působí jakoby pronikalo živými fyziologickými tkáněmi a duchovními krajinami
zároveň. S tím také souvisí hluboce imaginativní, jemná i sálavá barevnost
obrazů této autorky.
Eva
Trizuljaková, již 80-letá, vyzrálá malířka a spisovatelka, žijící a působící v
Bratislavě, náleží v určitém smyslu mezi mluvčí a „proroky“ dnešní doby. Je
kromě jiného také matkou dalších zde uvedených autorů, M. Klimanové a M.
Trizuljaka. Ve své umělecké tvorbě se E. Trizuljaková už několik desetiletí
věnuje tématu světla, které ztvárňuje v zářivých barevných harmoniích. Je to
světlo z rodu monumentálních biblických vizí (zejména knihy starozákonních
proroků, žalmy a Apokalypsa). Eva Trizuljaková zpracovává cykly výrazně
barevných pastelů s názvy jako „Údolí vidění“, „Nová nebesa a nová zem“, či
„Pořádek světla“ a zároveň ve své literární činnosti reflektuje současnou
kulturní scénu a dobové paradigma. (Viz zatím poslední knihy „Spravedlnost
namísto naděje“ a „Šesté vidění“).
Miroslava
Trizuljaková svojí
malířskou tvorbou, ale i niternou zářivosti srdce, představuje jednu z ryzích
podob „transparence“, prozařování světla, jež je tématem tohoto projektu.
Světlo Miroslavy Trizuljakové je bílé. Ráda pracuje s reliéfním ručně vyrobeným
papírem, na jehož ploše skládá citlivé průsvitné barevné stopy štětce, někdy spojené
s asamblážemi a vrstvením různých dalších fragmentů, stop a otisků. Vznikají
tak obrazy, navozující pocit struktury
světla.
Jan
Jemelka je výrazný český
malíř a grafik a je také tvůrcem úchvatných barevných vitráží, osazených na
mnoha místech v České republice, Itálii a Slovinsku. Ve svých několikanásobně
tištěných převrstvovaných barevných grafikách (velice podobně jako ve vitrážích
i olejomalbách) pracuje Jan Jemelka s výrazným osobitým rukopisem, ale
především zcela bravurně ovládá barevnou orchestraci a neustále zpřesňuje silně
emotivní, vnitřně vyzařující světelný účinek svých obrazů, které jakoby byly
krajinami nebe.
Karel
Rossí je manželem výše
uvedené Boženy Rossí. Soustředěně a meditativně pracuje s průniky mystických
vizí severoevropské pozdně středověké a renesanční deskové malby. Viditelné
odkazy na konkrétní autory (Hieronymus Bosh, Brueghel, Dürer, či Cranach) jsou klasickými citacemi, podstatou je transpozice
jejich vizionářství do podobenství bizarní reality dnešního světa. Světlo v
obrazech Karla Rossího je kontrastní a tajemné, vtahuje diváka do hlubokého,
nekonečného prostoru.
Tomáš
Rossí (bratr-dvojče
Karla Rossího) je silně expresivním malířem, který za své dílo už získal mnohá
ocenění. Barevný účinek a světelná záře jeho obrazů je eruptivní, silně
sálající a zároveň podobně mocná jako vyzařování starých byzantských ikon.
Brilantní a velice rozsáhlá série prací na papíře, akvarelů a kvašů, působí
svými dynamickými malířskými gesty a především obdivuhodnou barevně - světelnou
září.
Pavel
Šlegl je výrazně
dramatickým malířem, sochařem, grafikem a kreslířem. Jeho hutné malby a podobně
i tajemně žhnoucí černobílé kresby mají v sobě silný „barokní“ kontrast a
světelnost, ztělesňující hloubkové duchovní obsahy.
Petr
Štěpán, všestranný
tvůrce, malíř, grafik, kreslíř, hudebník a pisatel vynikajících esejí, pracuje
s překrýváním světlých průsvitných vrstev, překládá přes sebe tenké bílé
papíry, na něž zaznamenává kresebné a barevné asociativní stopy, které pak
prosvítají z prostorové hloubky, která není temná, ale je prozářená bílým
produchovnělým světlem. Své přesahy mezi hudbou a výtvarným uměním ztvárnil
Petr Štěpán do malovaných „partitur“, jejichž skvělou interpretaci předvedli už
několikrát manželé Zdenka a Václav Vaculovičovi.
Marek
Trizuljak je umělcem,
zasahujícím do mnoha oborů. Je především malíř, sochař a sklář, ale píše také
poezii, publikuje úvahy a eseje v odborném tisku a organizuje mezinárodní
umělecké projekty a výstavy. Vytvořil množství komplexních realizací v oblasti
sakrálního umění, interiéry kostelů, plastiky, mozaiky, klasické vitráže a
tavená skleněná okna (Itálie, Kanada, Slovensko, Česká republika). Tématu
světla a barvy se pravidelně věnuje jak ve skleněných plastikách, tak i v
obrazech, jejichž subjektem je duchovní ponor do barevného a světelného
prostoru.
Václav
Vaculovič je výraznou
multimediální osobností, je skvělý malíř, kreslíř, básník i hudebník; již více
než dvacet let organizuje významná mezinárodní umělecká setkání (Forfest
Kroměříž) a výstavy. V.Vaculovič je také velice erudovaným myslitelem, schopným
dobře formulovat své myšlenky psaných v úvahách a esejích. Jeho skvělé
lapidární figurální kresby, monotypy a rozměrné malby neustále pracují s
tématem světla, někdy je to hlubinný svit, jindy až hudební a monumentálně
vybudovaná orchestrace barevného a světelného dotýkání se těch
nejpodstatnějších věcí lidského života.
Petr
Zlamal je významným
českým expresivním malířem, jehož práce je dramatická a výbušná, často
rezonující se znepokojivými stránkami a hlubinami lidské existence. Zlamal je
již přes dvě desetiletí činný v organizaci kulturního a uměleckého života: Od
roku 1992 zorganizoval řadu mezinárodních symposií, na nichž se zúčastnili
umělci téměř z celého světa (Japonsko, Kanada, Irán, Velká Británie a mnoho
dalších zemí). Zdánlivě abstraktní malba Petra Zlamala je vždy plná
figurativních náznaků, postav a esenciálních lidských příběhů. Malíř vyniká v
práci s barevnou harmonií, díky níž získávají jeho obrazy nezaměnitelný účinek
nepovrchní, hlubinné světelné záře.
Eva Trizuljaková „Nové
nebe a nová zem“
Božena Rossí „Beránek“
Petr Zlamal „Vztahy“
Tomáš
Rossí „Via Crucis“
Petr Štěpán „Andělé v
branách města“
Miroslava Trizuljaková „Proměny“
Marek Trizuljak „Brána“
Zdena Höhmová „Překrývání
symbolů“
Václav Vaculovič „Vidění“
_________________________________________________________________________
Myšlenkové zázemí
projektu TRANSPARENCE.
Zdá
se, že fyzikální podstata světla je dostatečně prozkoumána, přestože i zde se
setkáváme s navzájem odlišnými a nesnadno slučitelnými výklady (světlo jako
elektromagnetické vlnění, anebo jako tok hmotných částic - kvant). Umíme měřit
rychlost světla a lidský génius dokázal matematicky formulovat vztažnost světla
a časoprostoru. Dobře víme, že světlo má své viditelné a neviditelné spektrum,
a že existuje jak světlo životodárné tak i smrtící. V malířství je světlo,
přesněji řečeno jeho refrakce do spektra a na ní závislé barevné kvality
různých pigmentů, zcela základní matérií. Malíři i fotografové vědí své o
světle „živém“ a „mrtvém“, znají světlo barevné a bezbarvé, měkké a tvrdé,
plastické a beztvaré, či brilantní a tupé.
Kulturní
tradice lidstva je plná intuicí, odkazů a výpovědí o světle jako duchovní
veličině. Diáda světla a tmy vystupuje v různých světových kulturách jako
symbol božského a protibožského, dobra a zla, života a smrti, zrodu a zániku,
orientace a bloudění. Antický řecký svět dospěl k propracované dualistické
symbolice sváru mezi světlem a temnotami, která našla své odezvy v gnózi a do značné míry ovlivnila i křesťanství, zejména
přes apoštoly Pavla a Jana Evangelistu, kteří měli hluboké průniky do řeckého
kulturního světa. Ale v křesťanství dostává symbolika světla především rozměr
živého osobního bytí: Kristus je světlem světa, je Světlem, které přemáhá tmu a
temnoty ho nepohltí (viz. zejména prolog Evangelia sv.Jana). Římský raně
křesťanský mučedník sv. Vavřinec (zemřel mučednickou smrtí v r. 258) říká:“V mé noci není žádná temnota, ale všechno je
prozářeno světlem” .
Úplně
jinak postavenou vizi světla nabízí osvícenství, v němž „osvícený rozum“
přemáhá temnotu nevědomosti a zaostalosti (včetně překonání „tmářství“ víry v
Boha). Tato vize se později paradoxně proměňuje v až mýtický koncept „světla
nových časů“, jehož se pohotově (jak jinak, než velice racionálně) chopily
všemožné světové revoluce. V souvislosti s nedávnými oslavami 200. výročí bitvy
u Slavkova, kde Napoleon porazil rakousko-ruskou koalici, jsem někde zaslechl
komentář, že prý touto bitvou „zvítězilo světlo nad temnotami“ (oním světlem
asi měly být velké společenské změny, uvedené do pohybu francouzskou revolucí;
„temnotami“ pak byly staré evropské monarchie a hodnoty, na nichž stály). O
pravé povaze tohoto světla nejlépe vypovídají dodnes vyorávané kosti mrtvých ze
zmíněné bitvy a statisíce obětí napoleonských válek po celé Evropě, od
Pyrenejského poloostrova až po Moskvu. Možná to ukazuje, že také existuje
jakési jiné, alternativní, smrtící chladné „světlo“, které nelze naivně
přehlížet a podceňovat.
Ve
velkých světových náboženstvích se však objevuje další, propastně hluboká
intuice. Mezi základními symboly buddhismu najdeme zhasnutou svíci. Představuje
cestu, na níž má člověk uhasit všechny své náklonností, žádosti těla i duše a
veškeré, i ty nejposvátnější aspirace, aby na nich nebyl závislý a nenechal se
jimi vláčet. Pak teprve může dojít osvícení. Je to silný paradox: zdánlivě by
přeci měla být symbolem duchovní cesty zapálená svíce! Otevírá se zde
překvapivý spojovací most mezi východními asijskými náboženstvími a křesťanskou
spiritualitou. Mnozí křesťanští duchovní autoři a mystikové mluví o temné noci,
noci víry, noci smyslu, noci ducha, ba přímo o „noci Boha“. Když si tuto vizi
promítneme do dnešní kultury, nemůžeme nevidět, že prožívá období pochybností a
temnot (války, holocausty, terorismus, krize hodnot, ztráta smyslu a orientace
v mnoha oblastech, neschopnost účinně čelit velkým přírodním a humanitárním
katastrofám, či nastolit smíření mezi protichůdnými náboženskými, politickými,
sociálními a geografickými světy). Nietzsche
zvěstoval „smrt Boha“, a analogicky dnes mluví někteří myslitelé například o
„smrti kultury“. Španělská filosofka Maria Zambrano (1904-1991) komentuje
dnešní dobu takto: “Prožíváme jednu z
nejtemnějších nocí, jaké kdy tento svět viděl” (M. Zambrano, Persona e democrazia, italské
vydání, Milano 2000, str. 2).
V nejsilnějších polohách křesťanské mystiky
(třeba Jan z Kříže, Terezie z Avily, anebo v dnešní
době Chiara Lubich) je temnota bránou do světla. Ona „zhasnutá svíce“ ukazuje
cestu. Samotnou temnou nocí par excellence, nocí která prolamuje brány do
světla, je Kristus umírající na kříži. Je to temnota temnot, lidskou logikou
neuchopitelné drama Boha, který volá:“Bože můj, Bože můj, proč jsi mne
opustil?“. Velice pozoruhodné jsou v tomto smyslu výpovědi světově uznávaných
židovských spisovatelů z generace, která v dětství prošla nacistickými koncentračními
tábory (za všechny např. Elie Wiesel). Významný český
spisovatel Ivan Klíma, který v útlém dětském věku zažil věznění v Terezíně,
říká, že míra štěstí a radosti je přímo úměrná míře prožité bolesti.
Tím
se otevírají také pro výtvarné umění úplně nové úhly pohledu. Jinak a mnohem
smysluplněji můžeme chápat pozdně moderní principy objevování krásy v
bezvýznamnosti a ošklivosti. A naopak,
všelijaká blyštivá pozlátka, prázdné poetično-estetično, či „esoterická“ malba
stůj co stůj, ukazují svoji plytkost. Laciné, růžově nalakované štěstíčko pod
sebou ukrývá propastné tragedie - viz
například film „American Beauty“.
Někteří interpreti postmoderního umění říkají, že asambláž z třpytek
nastříhaných z plechovky od koka-koly, anebo blikání elektrických světélek té
či oné instalace vykazuje stejnou mystickou hloubku jako ikony a gotické
deskové obrazy. Je však zřejmé, že ne každá hříčka se světelnými efekty a
zdaleka ne všechno, co se ve výtvarném umění nějak dovolává světla, znamená
schopnost dotknout se nekonečna. Přesto, umění jako takové má povolání stát se
svobodnou, neideologickou cestou člověka za světlem (pokud nezapomeneme na
varování před svody falešného a ve svých důsledcích mrazivě ničivého,
smrtonosného rádoby „světla“). Rád bych vyjádřil své přesvědčení, že opravdová
komunikace s živým Světlem je možná, a to jak na osobní rovině, tak i na rovině
lidského společenství. Proto jsou možné také CESTY SVĚTLA ve výtvarném umění. O
jejich opatrné stopování se snaží tento projekt, který určitě nevyčerpává celé
toto velké téma, a samozřejmě ani nepředstírá, že zmínění umělci by byli těmi
„jedině pravými a kompetentními“ v této věci. Jde spíše o naznačení možných
směrů a východisek...
Marek Trizuljak,
v září 2006
Projekt je připravován společně se Zdenkou
a Václavem Vaculovičovými, v rámci aktivit, spojených s festivalem FORFEST.
Marek Trizuljak -
„Velikonoční triptych“