TRIALOG
Dialog ve společnosti a jeho analogie
se zkušeností výtvarného umění
V italském městě Orvieto se nachází v zastrčené uličce
stranou hlavní turistické trasy malý kostelík, v němž se dochoval
oltář z původní etruské svatyně. Vypadá to spíše jako
nějaká moderní plastika - tři sloupy se směrem vzhůru
sbíhají do jednoho úběžníku a v horní části je osazen svorník, který
vše spojuje do jednoho celku. Výrazová a symbolická síla kompozic založených na
vyváženosti tří prvků, například ve výtvarném umění, je
známá odedávna. Podobně u některých technických konstrukcí
přináší vyváženost tří segmentů značnou stabilitu,
účinnost a nezřídka i pozoruhodnou estetickou působivost.
Rozvinutá lidská
společnost se dá popsat pomocí různých modelů. Každý takový
model má svá omezení a zákonitě nemůže obsáhnout celé složité
předivo vztahů, nesmí se proto absolutizovat, ani aplikovat
příliš jednostranně. Během civilizačního vývoje se objevily
různé systémy, třeba hierarchický, kastovní, či stavovský,
zdaleka ne vždycky se ale jednalo o harmonickou souhru. Soudobé pojetí
dobře uspořádané společnosti lze popsat například pomocí
modelu vyvážené spolupráce mezi správou veřejných věcí, oblastí
tvorby ekonomických hodnot a občanskou sférou. V podstatě se jedná o
novou formu tří dávných činností lidské pospolitosti, která
dělila svůj čas na práci pro zajištění životních
potřeb, na vlastní organizaci spojenou se zajištěním obývaného
teritoria a na činnosti, jimiž se utužovala kulturní kontinuita a vztahy uvnitř
daného společenství. Cílem mé úvahy není zkoumání magických číselných
vztahů, například abstraktní a někdy až mytologizované
triády, rád bych spíše věnoval pozornost životnímu principu, jehož
existenci a působení lze vysledovat v historické zkušenosti lidstva. Je to
trojiční princip, který je realitou vztahu živých osob. (Vyobrazení nahoře: Eva Trizuljaková
- „Trojice“)
V naší zemi jsme prožili dlouhé období, během něhož byly vztahy
uvnitř společnosti vážně narušeny. To má dalekosáhlé
důsledky a dodnes není dostatečně doceněná potřeba
harmonického uspořádání věcí a poměru sil. Skutečná
příčina toho je ve zpochybňování hlubších cílů - smysl bytí
je odsunut stranou, jakoby šlo o libovolně proměnnou a nepodstatnou
záležitost („na to může mít každý svůj vlastní názor“, nebo: „budeme
se tomu věnovat, až si na to vyděláme“, atd.). Téměř se
zdá, jakoby dnes převažující civilizační paradigma vůbec nebralo
do úvahy dlouhodobý smysl dějin. Zbývá pak mechanistické pojetí
společnosti, jejíž jednotlivé složky lze domněle různě
ohýbat a lámat podle momentálních potřeb. Pokud je však společnost
chápána jenom jako souhra sil, či dokonce jako jejich vzájemný souboj,
otevírá se cesta k závažným deformacím.
Jednou z nich je
absolutní povýšení politické moci a silová manipulace společnosti, což je
zřetelně vidět na příkladu diktátorských a totalitních
režimů. Ale přehnaná politizace často postihuje také dění v
demokratických zemích, zejména v obnovených demokraciích bývalého východního
bloku. Průvodním jevem je ztráta pravého obsahu politiky. „Přehled
nejdůležitějších událostí v České republice v roce 2005“ (Vysílala
ČT opakovaně počátkem ledna 2006) byl popisem série šarvátek
mezi politiky. V těchto střetech vůbec nešlo o závažná domácí a
celosvětová témata ani o podstatné výzvy dnešní doby, ale především o
výlevy vzájemných nevraživostí. To je předkládáno jako podstatný děj,
nikde ani zmínka o celé pestré mozaice společnosti a mnoha důležitých
událostech jimiž žije! Za zvláštní samostatnou úvahu by pak stálo, proč
média tak ochotně přistupují na tuto hru. (Vyobrazení - Vlevo: Otto Herbert
Hajek - „Dreiheit“ Vpravo: M. Trizuljak -
„Stéla - Trojice“)
Dalším extrémem je ekonomismus,
nadřazení hmotných zájmů a snaha řídit celý chod společnosti
pomocí matematicky definovaných ekonomických mechanismů. To je často
vydáváno za jednoznačně pozitivní postup, ale důsledky jsou
rozkladné (záměna hodnot a cílů, potlačení jiných
důležitých dimenzí lidského života a narušení vztahů). V
případě nadvlády neomaleného dvojspřeží politické a ekonomické
moci se občanská společnost stává jenom jakýmsi apendixem na úrovni
kroužků výuky paličkované krajky a jiných pitoreskních zálib. A
naopak, když vinou příliš neuspořádaných poměrů musí
občanské iniciativy více vystoupit do popředí, může to mít
ozdravný účinek, ale hrozí také riziko anarchie. Masivní vzájemné
propojení mezi politickou a ekonomickou mocí je dnes jedním z
nejvážnějších nebezpečí. Jeho triumfálním obrazem byla ještě do
nedávné doby budova Světového obchodního centra v New Yorku, dva vedle
sebe stojící nebetyčné obelisky. To je princip zdvojení vítězného
sloupu, obraz fascinace mocí a adorace tvrdé vítězné síly. Podobně, i
když ve výsostně kultivované výtvarné formě, je tomu například
také u sousoší anglického sochaře Henryho Moora
„Král a královna“. Dvě vedle sebe sedící bronzové postavy, které se
zvedají proti obzoru na návrší v drsné skotské krajině u Dumfries, vzbuzují svojí silou a majestátností v divákovi
úžas, ale zároveň i obavy. (Vyobrazení: Henry Moore
- „Král a královna“)
Nutno ovšem dodat, že
toto sousoší má v sobě mnoho dalších dimenzí a můžeme v něm
vycítit vztah mezi dvěmi postavami, i když je to spíše partnerství
v podílu na majestátu, než vyjádření životodárného vztahu lásky. V
některých jiných příkladech ze současného výtvarného umění,
například v plastikách, sdružujících tři vedle sebe stojící
vertikální tvary (viz např. O. H. Hajek - plastika „Dreiheit“)
jakoby šlo o další zesílení, tedy ztrojení symbolu moci. Taková koncepce sama o
sobě nestačí k tomu, aby vyjádřila trinitární princip,
proto bych rád obrátil pohled k dalším uměleckým dílům. Mezi prvními
se nabízí jeden z nejslavnějších obrazů světových dějin
umění, ikona Andreje Rubleva „Trojice“. Jiným
možným příkladem je detail obrazu anonymního vlámského malíře s
názvem „Nebeská hudba“. Oba jmenované obrazy mají zřetelné trojúhelníkové,
či třísegmentové skladební schéma, které je
rozvinuto směrem dovnitř i vně obrazového prostoru a navozuje
pocit vzájemného prolínání, rotačního pohybu a spirálovitého stáčení
směrem do centra děje. V podobných dílech není práce s číselnou
symbolikou spoutaná předem stanovenými koncepty, má dynamickou logiku,
vyjadřuje jak jedinost a trojjedinost, tak i nekonečnou mnohost.
Vlevo: Vlámský anonym -
„Nebeská hudba“
Vpravo: Andrej Rublev - „Trojice“
Příklady z
umělecké oblasti ukazují na přesah, který také můžeme
objevit při pečlivějším studiu fungování lidské
společnosti. Její zmíněné tři součásti se vyznačují
potřebou součinnosti - jejich smysl se naplňuje ve vzájemné
službě a ve společné koordinované službě dalšímu,
řádově vyššímu cíli. Politika vyrůstá z občanské sféry
a potřebuje se neustále revitalizovat dialogem s ní. Politické strany
zpravidla vznikají z lidových hnutí, anebo ze sdružení občanů za
účelem naplnění určitých konkrétních potřeb a
uskutečnění nových vizí uspořádání společnosti. Ekonomický
sektor nemá své hlavní zdroje ve velkých podnicích, ani v kapitálu, či
přílivu investic, skutečným zdrojem ekonomiky je souhrn kvalit, jimiž
žijí občané (mravní zásady, míra vzdělání a osobnostní formace,
celková kulturní a civilizační úroveň daného společenství, z níž
vyplývá obecná atmosféra důvěry). Občanský sektor naplňuje
mnohé specifické potřeby společnosti, které nemůže zajistit ani
politika, ani ekonomické struktury, ale především je prostředím, kde
se rozvíjí a předává soubor hodnot, z nichž čerpá celá
společnost. Jednotlivě žádná ze součástí společnosti
nevyčerpává důvod své existence v sobě samé; hodnoty, z nichž
žije si nevytváří sama, ale mnohem spíše je jejich projekcí. Na tomto
místě může dobře posloužit příměr větrné
elektrárny. Elektrárna energii nevyrábí, ale je zařízením, které
slouží k její transformaci a přenosu za jiným, ji přesahujícím
účelem. Sotva kdo by mohl tvrdit, že vrtule větrné elektrárny,
či rotor vodní turbíny je původcem fyzikálních zákonů, je to
přesně naopak - fyzikální zákony určují jejich tvar a
konstrukci. Snad každý člověk s minimem základního vzdělání bez
problémů připustí platnost těchto základních zákonitostí v
případě technických konstrukcí, zato ale ve společenských
vztazích se znovu a znovu pokoušíme chovat, jakoby tam žádné ani trochu podobné
zákony neexistovaly a neplatily.
Síly působící ve
společnosti nejsou slepými mechanismy, s nimiž lze jakkoliv beztrestně
a bez důsledků manipulovat. Jsou to živé reality, naplněné
konkrétními životy skutečných lidí, znamenají praktické vyjádření
určitého hodnotového systému a ctí určité přesné zákonitosti.
Zdroje hodnot, kořeny i konečné nasměrování celého tohoto pohybu
výrazně přesahují horizont běžného každodenního popotahování,
svárů, námah a plahočení. Vyvážená součinnost mezi jednotlivými
sférami lidské společnosti ještě není cílem sama o sobě, mnohem
spíše je prostředím pro život.
Michel Pochet
- „ Trinité“
Toto prostředí je
původem a smyslem svého bytí trojiční, protože pohyby ve
společnosti, souhra a vzájemná soutěž jejích stavebních
článků, vztahy mezi lidmi a lidskými skupinami, to vše má své
opodstatnění, vysvětlení a cíl v Boží Trojici. Z pohledu židovské a
křesťanské duchovní tradice je člověk utvořen jako
Boží obraz. Je to jenom jakési metaforické vyjádření, které se může
stát zdrojem nekonečné řady abstraktních úvah? Anebo je to
kvalitativně úplně jiná a podstatná výpověď s konkrétními
důsledky pro lidský život?. Bez odpovědi na tuto otázku se úvahy o
lidské společnosti budou neustále točit v bludném kruhu. (Celá
biblická tradice ovšem stojí na konkrétních životních obrazech, abstraktní
konstrukce jsou jí cizí). Výpověď o člověku jako Božím
obrazu byla v minulosti vnímána individuálně, tedy především ve
vztahu k jedinci. Ale tento přístup v sobě ukrývá několik
zásadních úskalí. Celou problematiku lze pochopit a vysvětlit až v
okamžiku, kdy vezmeme do úvahy Boží obraz - a tudíž i obraz člověka -
jako společenství živých osob a vroucí výheň dynamických, neustále
rostoucích a rozvíjejících se živých skutečností.
Vlevo: Henry Moore - „Tři postavy“
Vpravo: A. Trizuljak - Jedna ze studií pomníku
obětem tří velkých holocaustů 20. století
Jednota v rozmanitosti,
v posloupnosti od anorganických a organických světů, přes
lidskou pospolitost a z ní vyrůstající sféru vědomí, až po duchovní
reality (viz např. Pierre Teilhard de Chardin: Člověk a
vesmír), je podstatnou vlastností všech forem bytí. Obrazy, či
příklady, jak je nabízí umění, otevírají jednu z důležitých
cest, vedoucích k srdci tématu.
Navzdory silám chaosu a entropie
je tíhnutí k harmonii, k bytostnému pocitu správnosti věcí a jejich
souladu, jedním z nejpodstatnějších projevů života vůbec.
Ještě předtím, než se dostaví rozumová reflexe, jsme schopní vnímat
spontánně a přímočaře tento soulad jako krásu. Zdá se, že
právě v tomto spočívá vlastní nenahraditelný přínos umění,
jeho specifický hlas.
Mnozí výtvarní
umělci se ve své tvorbě dotkli trojičního tématu, někdo
spíše v kompozičních variacích, založených na vyvažování tří
prvků (tři hmotné sochařské segmenty, tři barevné plochy,
anebo dominantní souzvuk tří barev v obrazovém prostoru,
případně vyjádření ve formě triptychu). Jiné tvůrce
zajímá hledání základních archetypů, či magie čísel, další se
vydávají cestou zkoumání křesťanské výpovědi o Bohu jako Trojici
živých, včetně zkoumání historicky starších (nejenom) biblických
předobrazů. Přitom jedno nevylučuje druhé, naopak, mezi tím
vším lze někdy najít pozoruhodné souvislosti. Ve výtvarném umění 20.
století najdeme více autorů, kteří se opakovaně zabývali motivem
kompoziční triády. Zmíněný sochař Henry Moore
je v tomto směru jedním z nejpříznačnějších, podobně i
německý sochař a malíř Otto Herbert Hajek. Mohu také uvést
rozsáhlé dílo mého otce, Alexandra Trizuljaka s mnoha příklady
trojiční inspirace, mezi nimi pozoruhodnou monumentální plastiku stojící
nedaleko Bratislavy u dálnice při příjezdu od Brna, anebo řadu
studií památníku obětem totalitních režimů 20. století, které
naznačují hlubinné souvislosti trojičního tématu s tajemstvím utrpení
a bolesti.
Alexander Trizuljak -
„Trojice - Tři pruty Svatoplukovy“, plastika u dálnice nedaleko Bratislavy
Uvedené příklady a
připojené reprodukce jsou výběrem z toho, co je mi niterně
blízké, anebo vycházejí z okruhu lidí, s nimiž jsem měl možnost se osobně
setkat. V každém případě se mi zdá, že ve výtvarném umění
pozdější doby není trojiční inspirace příliš obvyklá.
Umělců, kteří se jí zabývají systematicky,
pravděpodobně nebude nějaký velký a převažující počet,
určitě ji však nalezneme například v tvorbě Václava Boštíka, Ludvíka Kolka, Karla Rechlíka,
Václava Vaculoviče, či Pavla Šlegla, abych
jmenoval alespoň některé z českých
autorů.
Vyobrazení vpravo: Otto
Herbert Hajek - „Obraz“
Tím vůbec
nechci navozovat pocit, že právě toto by mělo být tím „jedině
správným, vyšším a vznešenějším tématem“, na rozdíl od velké škály dalších
významných inspiračních okruhů, přítomných v současném
umění. Přesto si ale myslím, že je to jedno z platných velkých témat
uprostřed přemýšlení o smyslu a cíli našeho bytí. Je to obzor, který
se na jednu stranu jeví jako nevýslovný a neuchopitelný (viz známé Augustinovo
přirovnání o pokusu malého chlapce vyčerpat moře pomocí mušle).
Ale na druhé straně, při zvažování v analogii vztahu živých osob, a
snad i za pomoci umělecké výpovědi, se toto „téma“, nebo spíše
realita, může ukázat jako zdroj překypující životodárné síly, jak
při ontologickém bádání, tak i při hledání nových východisek pro
dnešní lidské společenství, které jakoby se ocitalo sevřeno v
kleštích obrovského napětí a očekávání, v bezprostřední
hrozbě výbuchu a následující vichřice převratných změn. Zde
by se možná také umění mohlo ukázat jako jedna z cest, napomáhajících
pokojné, kontinuitní a harmonické proměně
světa.
© Marek Trizuljak